Wat Hyundai kan met de i40, kan Kia ook! De Koreanen komen met de Optima op de markt, een middenklasse sedan. Dankzij een iets grotere wielbasis is de Kia Optima nog iets ruimer dan zijn concerngenoot. Nog een verschil is dat Kia ‘m alleen als sedan kan leveren.
Door het succes van de Optima in Amerika en Azië krijgt Nederland slechts een paar honderd exemplaren toebedeeld voor het komende jaar. De importeur heeft besloten die dan maar lekker luxe uit te voeren met 18 inch lichtmetalen wielen, sportgrille, LED-dagrijverlichting, xenon, en mistlampen. Binnen verzorgt automatische airco, stoelverwarming en –ventilatie, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, parkeersensoren rondom, lederen bekleding en sleutelloze ontgrendeling en start-functie het luxeniveau. Ook trakteert Kia op een Infinity Audio systeem met 11 speakers, bluetooth, een in twee delen neerklapbare achterbank en navigatie met achteruitrijcamera. De Kia Optima profiteert ook van de laatste veiligheidssnufjes en krijgt van huis uit onder meer rijstrookdetectie, inparkeerhulp en bandenspanningsensoren mee. Slechts een schuifdak staat op de optielijst.
Onder de motorkap hebben we voorlopig alleen de keuze uit een 1.7 CRDi met 136 pk/325 Nm, gekoppeld aan een zesbak of automaat. In mei volgt Kia met de 2.0 GDI die 170 pk levert. Ook staat een Optima met 190 pk sterke hybride-aandrijflijn (benzine) op de planning, het derde kwartaal van 2012. Het verbruik van deze ‘bescheiden’ versie (5.4 l/100km) is waarschijnlijk laag genoeg voor leuk bijtellingsvoordeel. De 1.7 CRDi is met 128 gram CO2 vrij bescheiden, maar niet spaarzaam genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling. Kia prijst de Optima vanaf 34.995 euro, een automaat kost twee mille meer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review