Audi stelt een nieuwe reeks veiligheidstechnologieën voor, die het rijden in de toekomst nog veiliger maken. Een goed voorbeeld hiervan is het systeem intersection assistant. Radarsensoren en een videocamera scannen de omgeving en detecteren op een kruising van links en rechts komend verkeer. Als de bestuurder niet reageert op het naderende verkeer, dan waarschuwt het systeem in meerdere stappen door middel van geluids- en optische signalen. Het remmen moet de bestuurder wel zelf doen.
In tegenstelling tot de intersection assistant, wacht de active emergency braking niet of de bestuurder actie onderneemt. Dit systeem scant de omgeving door middel van een laser. Wanneer het systeem een obstakel waarneemt, waarschuwt het systeem de bestuurder op het moment dat hij nog kan uitwijken. Is dit niet meer mogelijk, dan brengt het systeem de auto tot stilstand.
Fietser
Ook zitten er twee radarsensoren in de achterbumper van de auto, waardoor je een fietser niet meer over het hoofd kan zien bij het achteruit rijden. De radarsensoren scannen de omgeving en signaleren eventueel verkeer. Rijdt de bestuurder achteruit en nadert er verkeer, dan brengt het systeem de auto tot stilstand. Met behulp van radarsensoren die deel uitmaken van Audi side assist, waarschuwt het systeem door middel van een fel licht in de deur en een geluidssignaal dat er verkeerd nadert. Op deze manier is de kans klein dat er nog fietsers tegen je openzwaaiende portier aan rijden.
File-assistent
Wie vaak in de file staat, is er een file-assistent in ontwikkeling waarmee de bestuurder gas- en rempedaal en stuurwiel tot een snelheid van 60 km/h ongemoeid kan laten. En voor wie niet zo heel erg bedreven is in het manoeuvreren met een aanhanger, is een systeem in ontwikkeling dat het achteruitrijden met een aanhanger veel eenvoudiger maakt. De bestuurder geeft door middel van een draaiknop de richting van de combinatie aan; omdat het systeem continu zelf kleine correcties uitvoert om de combinatie in de juiste richting te sturen, laat de bestuurder van de auto het stuurwiel daarbij volledig los.
Slimme verlichting
Ook op het gebied van verlichting zijn de ontwikkelingen in volle gang. Neem bijvoorbeeld de Matrix-koplampen. Als de camera een tegenligger registreert, dimmen de koplampen om de naderende bestuurder niet te verblinden. Ook passen de koplampen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan. Als vervolg hierop ontwikkelt Audi het advanced lighting system (AFS). Dit werkt samen met het systeem night vision assistant, dat objecten en personen langs de kant van de weg signaleert. AFS verlicht hen extra, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
Ook de achterlichten van Audi-modellen blijven niet ongemoeid. De adaptieve achterlichten bijvoorbeeld, passen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan. Hierdoor blijven de achterlichten, in tegenstelling tot conventionele exemplaren, goed zichtbaar tijdens bijvoorbeeld mist. Voor dit type weersomstandigheden creëerde Audi overigens een speciaal mistachterlicht waarvoor lasertechniek wordt toegepast. Is het zicht zeer slecht, dan wordt een lichtstreep op de weg geprojecteerd die de minimale afstand aangeeft die de achterligger moet aanhouden. Audi experimenteert ook met ‘organische licht emitterende diode’-techniek (OLED). Dit type verlichting is niet alleen zeer efficiënt, het herkent bijvoorbeeld de bestuurder aan de hand van zijn sleutel en volgt zijn bewegingen, zodat de auto verlicht wordt als hij komt aangelopen.
By-wire
In de toekomst maken veel mechanische en hydraulische auto-onderdelen plaats voor elektrische componenten. Dit is beter bekend als by-wire-technologie, ofwel via een kabel. Met bijvoorbeeld steer-by-wire is de conventionele stuurkolom overbodig. Dit maakt het mogelijk het stuurwiel verder naar voren te plaatsen, waardoor in- en uitstappen makkelijker is. Bovendien zijn diverse rijassistentiesystemen eenvoudig te koppelen aan steer-by-wire, doordat alle systemen elektronisch werken. Ook op het gebied van remmen past Audi by-wire-technologie toe. Brake-by-wire maakt diverse, grote hydraulische onderdelen overbodig, waardoor veel gewichtsbesparing is te behalen. Ook op veiligheidsgebied zijn er voordelen: een ‘remknop’ kan het rempedaal vervangen, zodat dat daardoor bij een ongeval geen letsel aan de onderbenen kan ontstaan.
Shift-by-wire tenslotte past Audi al toe in bijvoorbeeld de Audi R8 R tronic en Audi A8 met tiptronic-transmissie.