Grand Prix F1 van Frankrijk op Magny Cours

Op de mooie 1e juli, als iedereen al aan zijn vakantie denkt, is de Grand Prix van Frankrijk verreden op het prachtige maar ook lastige circuit van Magny Cours. Helaas is de laatste keer omdat de race volgend jaar vervalt. Volgens de hoge heren zijn de faciliteiten op het circuit niet meer van deze tijd. Veel coureurs zullen er niet lang bij stil staan omdat Magny Cours niet echt geliefd is.

Mclaren is op dit moment het team dat we in de gaten moeten houden, ze lijken afstand te hebben genomen van Ferrari maar dit seizoen is geen race dezelfde. Dit zagen we deze week dus ook weer. De Ferrari’s die het van de snelle circuits moeten hebben waren de hele week al goed. Zelfs Kimi Raikkonen, waarvan veel kenners al hebben gezegd dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt, lijkt de weg omhoog weer gevonden te hebben.

De kwalificatie zou weer een spannende worden. Christijan Albers was gelukkig sneller dan Sutil, die de auto langs de kant van de weg moest zetten, maar schreef wel een auto af. Massa is weer eens de snelste voor Hamilton en Raikkonen. Ferrari trekt de goede lijn dus door en het zal een spannende strijd worden. Kubica doet het weer goed met zijn beste kwalificatie en zet zijn auto op de vierde plek. Alonso stelde diep teleur met een 10e plaats. Hij dreigt te bezwijken onder de druk van Hamilton. We zien ook dat de Renaults weer een stukje dichterbij komen met een plek in de top 6.

De start van de race speelde zich af onder een dreigend wolkendek. Bij Sutil waren er direct problemen, de auto was niet aan de praat te krijgen en hij moest rennen om de reserve auto klaar te krijgen. De twee Ferrari’s nemen de leiding door een fantastische start van Raikkonen waardoor Massa direct weg kan rijden. Een domme actie van Trulli kost hem zijn neus terwijl Alonso direct de 8e plek pakt. Davidson raakt de hele zijkant van zijn auto kwijt en Kovalainen moet de pits in om een lekke band te laten vervangen na de tik van Trulli. Trulli en Davidson vallen uit.

De verschillen zijn direct groot en we zien dat de BMW’s weer heel erg hard gaan. Alonso en Heidfeld hebben het met elkaar aan de stok maar de Duitser houdt de deur dicht. Massa rijdt langzaam weg van het veld met een lekkere buffer van Raikkonen achter zich. De rondetijden tussen de eerste drie verschillen niet echt maar Massa pakt wel een voorsprong van 3,6 sec na 12 ronden. Albers rijdt snellere rondetijden dan Sutil en hij neemt afstand. De rondetijden zijn drie seconden langzamer dan de top 3. Massa zit in de 1:16 terwijl de Spykers in de 1:19 zitten.

Na 16 ronden komt Hamilton als eerste binnen gevolgd door Alonso. Ze hopen zo voor de Ferrari’s te komen als die hun stop maken. De pitstops gaan weer belangrijk worden deze race. In de 19e ronde komt Raikkonen aan de leiding als Massa naar binnen gaat. De rest van het veld druppelt ook binnen. De meeste teams zitten dus op een driestopper. De beide Spyker coureurs maken elkaar het leven zuur en Sutil pakt Albers. Raikkonen maakt zijn stop en komt na Hamilton weer de baan op. Alonso is bezig met een opmars ten koste van Fisichella. Kubica is volledig hersteld van de crash en houdt keurig de vierde plek. De Pool laat toch zien dat hij veel talent heeft. Kovalainen rijdt een kansloze race na zijn lekke band. Spyker laat zien dat niet alles even goed gaat, ten eerste komen de twee rijders tegelijk binnen en als Albers wegrijdt neemt hij de hele tankinstallatie mee en moet hij zijn auto weer aan de kant zetten. Wat een enorme blunder! Gelukkig voor de race hebben we Alonso, hij jaagt keer op keer op Heidveld en komt er na een schitterende actie toch langs en rijdt direct snel weg van Heidfeld. Na 33 rondjes rijden de rode bolides comfortabel aan de leiding en we wachten met smart op de tweede serie stops.

De McLarens komen weer als eerste binnen voor hun tweede stop. Dit gaat allemaal prima tot Hamilton bij het wegrijden Kubica tegenkomt. Een stevige strijd is het gevolg maar helaas kan Kubica Hamilton niet achter zich houden. De Engelsman gaat agressief het duel in en het respect voor de man groeit nog steeds. Felipe Massa voelt zich kiplekker en verbetert de snelste raceronde. In de 43e ronde komt Massa binnen voor zijn laatste stop en Raikkonen pakt de leiding. Het is goed om te zien dat de competitie weer terug is. McLaren werd toch wel erg dominant de laatste races. Met nog 25 ronden te gaan gaat Raikkonen naar binnen en het is mooi om te zien dat hij de leiding houdt bij het verlaten van de pitsstraat. In het middenveld is het erg rustig. De afstanden zijn redelijk groot waardoor er incidenteel wat gevechten zijn. De driestopper voor McLaren zorgt er voor dat ze de race dus niet gaan winnen. De opmars van Alonso wordt gestuit door Fisichella die de Spanjaard vrij gemakkelijk achter zich houdt. Het is wel opvallend dat hij na een goede start toch niet verder vooruit komt in het veld. De Toro Rosso van Scott Speed laat hem met versnellingsbakproblemen in de steek en de Italiaan moet de auto in de grindbak parkeren. Intussen komt Massa vanaf de tweede stek steeds dichterbij aan Raikkonen. Voor de stand in het kampioenschap zou het goed zijn dat Massa de winst zou pakken maar stalorders zijn uit den boze…

Opvallend is weer de anonieme race van Ralf Schumacher die zichzelf voor de volgende race een enorme druk oplegt.

De race kabbelt naar het zwart wit geblokt en het wordt een mooie 1-2 voor Ferrari waardoor de achterstand in het kampioenschap door de 7e plek van Alonso een beetje kleiner wordt. Hamilton wordt 3e en Kubica weer heel goed 4e.

De stand is nu; Hamilton 64, Alonso 50, en Massa 47 punten. Het blijft ongemeen spannend in het kampioenschap. Volgende week zijn we in Engeland op Silverstone en laten we hopen dat we weer een spannende race te zien krijgen.

Erick. J. van de Wouw