Volkswagen Cross Coupé - de SUV van morgen

Volkswagen heeft op de Tokyo Motor Show een leuke verrassing: de Cross Coupé. Deze kruising tussen een SUV en coupe is vierwielaangedreven en heeft plug-in hybridetechniek. En daarmee is hij niet alleen zuinig...

Met de Cross Coupé pretenderen de Duitsers 'de SUV van morgen' te hebben. En in zekere zin hebben ze gelijk, met name als we kijken naar de aandrijfvorm. De Cross Coupe heeft zowel voor- als achterin een elektromotor en daarmee kan 45 kilometer volledig elektrisch worden gereden. Een 150 pk/210 Nm TSI-benzinemotor is er achter de hand, waardoor het maximumvermogen op 265 pk uit komt. Bij optimale interactie tussen de motoren is een verbruik van slechts 2.7l/100km mogelijk, overeenkomend met 62 gram CO2.

De lithium-ion accu's zijn geplaatst laag in de middentunnel, waardoor het zwaartepunt gunstig uit valt. Volkswagen wil de Cross Coupe namelijk ook dynamische kwaliteiten meegeven. Dat kan ook best als de 0-100 sprint in 7.0 seconden moet lukken en uiteindelijk 201 km/u in het vat zit. Daarvoor moet wel iedereen alle zeilen bij zetten; op alleen de elektromotoren is de fut er na 120 km/u uit.

Dat valt in zijn verschijning ook niet te missen; de Cross Coupé is een kruising tussen een coupe en een SUV, en tevens de eerste VW die gebouwd is op het MQB platform. Mede daardoor zijn vrij korte overhangen mogelijk. De vierzitter is daarbij slechts iets langer dan een Golf, maar korter dan een Tiguan. Qua hoogte en breedte zit het studiemodel er eveneens tussenin.

De Cross Coupé toont zich als studiemodel lekker compleet en modern. 20 inch lichtmetalen wielen, xenonverlichting, LED-mistlampen en een zeventraps DSG-bak. Het interieur is sportief en opgeruimd tegelijk; met aluminium draaiknoppen voor het aandrijfsysteem (met rijmodi: Sport, City en Offroad) en de airconditioning. Het touchscreen werkt samen met de on- en offroad navigatie. De Cross Coupé biedt plaats aan vier inzittenden; ieder heeft zijn eigen stoel. De bagageruimte bedraagt 380 liter.