Audi heeft zichtbaar de neus van de A4 strakgetrokken. De nieuwe neus wordt versterkt door de nieuwe LED-dagrijverlichting en een sterker gebogen motorkap. Ook zijn de hoeken van de grille scherper aangezet, die grijs van kleur is (en hoogglans zwart voor zescilinders en S line). Daarnaast monteert Audi platte mistlampen en een diffuser in de achterbumper. Dankzij nieuwe stuurwielen met chromen of hoogglans afwerkingsaccenten, verbeterd bedieningsgemak van de automaat, airco en Audi drive select is het interieur van de vernieuwde A4 weer helemaal bij de tijd. Dat geldt ook voor het MMI navigatie plus systeem, dat nu over vier in plaats van acht knoppen beschikt. Less is more!
1.8 TFSI en 2.0 TDI nog zuiniger
Net als bij de vernieuwde A5 is het motorpalet van de A4 schoon en krachtig aangesterkt met een nieuwe 1.8 TFSI die 19% zuiniger is dan zijn voorganger. Met 170 pk en 320 Nm onder de kap consumeert de viercilinder toch slechts 5.6l/100km. Dit resulteert in 134 gram CO2-uitstoot, goed voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. Dit fiscaal voordeel geldt ook voor de A4 Avant met multitronic transmissie. De voorlopige topmotorisering is de 3.0 TFSI in de S4 met 333 pk.
Ook de dieselmodellen zijn zeer efficiënt. De Audi A4 2.0 TDIe met 136 pk neemt genoegen met 4,2 liter diesel per 100 km (CO2: 112 g/km). Audi levert ook een 163 pk variant en die vraagt 4.4l/100km voor zijn daden. De viercilinder dieselmotoren lopen nu nog rustiger dankzij de toepassing van een nieuwe balansas. De 3.0 TDI 204 pk is met een verbruik van slechts 4.9 l/100 km de meest efficiënte zescilinder dieselmotor in zijn segment.
Alle voorwielaangedreven modellen hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak (traploze Multitronic-transmissie optioneel). De quattro-uitvoeringen worden geleverd met een zeventraps S-tronic-transmissie met dubbele koppeling.
Nieuwe stuurinrichting
Verder zijn alle vernieuwde Audi A4-modellen standaard uitgevoerd met een nieuwe elektromechanische stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Alleen bij stuurbewegingen ‘vraagt’ de stuurinrichting om energie en dat bespaart 0.3l/100km brandstof en 7 gram CO2! Alle versies met voorwielaandrijving hebben standaard ESP met elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel. Voor liefhebbers hebben de Duitsers Audi drive select, een sportdifferentieel en dynamic steering op de optielijst staan.
Internet
Elke vernieuwde Audi A4 wordt standaard geleverd met Audi chorus CD radio met 8 speakers. MMI navigatie plus met hard disk, 3D-kleurenscherm en DVD-speler is optioneel. Dat geldt ook voor de Bluetooth online autotelefoon met Audi connect waarmee online-functies beschikbaar zijn. Ook een WLAN hotspot is hierin opgenomen. Passagiers kunnen op deze manier met hun mobiele apparatuur (smartphone, tablet, laptop etc.) verbinding maken met het internet.
Prijzen
Door de gunstige verbruik- en emissiecijfers vallen de prijzen van de vernieuwde Audi A4 gunstiger uit dan die van de voorgangermodellen. De nieuwe Audi A4 is er vanaf 34.670 euro (Avant: 37.050 euro), voor dat geld staat de 1.8 TFSI versie voor de deur. Ook is er de 2.0 TFSI met 210 pk en quattro, voor 45.850 euro. Dieselen in de 2.0 TDI kost 38.100 euro en 46.930 euro als het een zescilinder mag zijn. Alle vernieuwde modellen zijn natuurlijk ook in Pro Line- en Pro Line Business-uitvoering. De levering start in februari 2012 maar wie niet wilt wachten kan vanaf november al bestellen. Met uitzondering van de A4 Allroad quattro, die laat nog even op zich wachten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review