BMW ontwikkelt Pro-Active Connectivity en gebarenherkenning

BMW presenteert weer enkele innovaties die autorijden nog intenser maken. In navolging van intelligente lichttechnieken hebben de Duitsers zich nu gericht op gebarenherkenning en Pro-Active Connectivity voor nog meer veilige en comfortabele kilometers.

ConnectedDrive van BMW is een uniek netwerk van te personaliseren toepassingen voor meer veiligheid, infotainment en gemak in de auto, dat vanaf 2 november operationeel is in ons land. De ontwikkeling gaat echter steeds door. Zo is daar nu gebarenherkenning.

Gebarenherkenning
BMW werkt momenteel aan zes verschillende gebaren die betrekking hebben op het iDrive controldisplay. Op deze manier kunnen functies in de auto bediend worden met handbewegingen naar links, rechts, onder of boven. Ook een handbeweging naar het dashboard toe of er juist vanaf wordt aan een functie toegewezen. Zo kan bijvoorbeeld met één handbeweging snel en veilig worden teruggekeerd naar het hoofdmenu van de boardcomputer of kan men bijvoorbeeld door muziektitels scrollen.

Pro-Active Connectivity
Verder denkt BMW aan Pro-Active Connectivity. Met Proactive Connectivity wil BMW de auto intelligent vooruit laten kijken om de doorstroming op de route te analyseren. Doel van dit project is om twee minuten vooruit op de route een betrouwbare voorspelling te kunnen geven over de doorstroming van het verkeer. In de stad zou dat een paar honderd meter zijn, op de snelweg al snel enkele kilometers. De bestuurder wordt bijvoorbeeld tijdig geïnformeerd over gevaren voor hem op de snelweg. Bijvoorbeeld over het einde van een file in een bocht, een ongeval of een wegversmalling door werkzaamheden. Tests worden momenteel uitgevoerd met een 5 Serie. De auto kan ook informatie uitwisselen met andere personenauto’s via Real Time Traffic Information (RTTI) dat binnenkort ook in Nederland al deel uitmaakt van ConnectedDrive. Op deze manier worden gevaarlijke situaties doorgegeven aan de bestuurder zodat deze kan anticiperen.

Augumented reality
Ondertussen werkt BMW ook aan de implementatie van augumented reality, wat letterlijk ‘toegevoegde werkelijkheid’ betekent. Het houdt in dat het systeem een computerbeeld aan de realiteit toevoegt. Te denken valt hierbij aan het op realistische wijze projecteren van de route op de weg in plaats van met een abstracte pijl. Het doel is uiteindelijk om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen voor optimale informatieoverdracht.