Vooropgesteld staat dat de Land Rover DC 100 en DC 100 Sport niet de definitieve interpretatie van een nieuwe Defender is. Het merk presenteert beide modellen om feedback te krijgen en ‘in debat te treden.’ De concepts gaan ieder hun eigen weg; de DC 100 vertolkt de veelzijdigheid van Land Rover, de DC 100 Sport is een actieve expressie van vrijheid en vrije tijd. Allen zijn opgebouwd uit een nieuw lichtgewicht platform met slimme vierwielaandrijving die de achteras loskoppelt als 4WD niet vereist is. Daarbij hoort ook een viercilinder benzine- en dieselmotor met twee liter inhoud, waarbij het ook de bedoeling is met plug-in hybride techniek op de proppen te komen. De auto’s zijn daarom ook voorzien van inductie oplaadstations. De achttrapsautomaat verzorgt verdere maximale efficiëntie.
Land Rover laat in de DC 100 concepts handige snufjes debuteren die on- en offroad rijden nog leuker maken. Zo is er het Terrain-i scansysteem dat de bestuurder waarschuwt voor obstakels tijdens off-road rijden en zo kan alternatieve routes kan suggereren. Het fameuze TerrainReponse kijkt zelf met camera’s welk terrein zich aandient en past automatisch de parameters van de aandrijflijn aan. Ook is er Wave Aid, dat gebruik maakt van sonartechniek om de waterdiepte te bepalen en de bestuurder een optimale snelheid te adviseren. Voor de banden is zelfs een spike systeem ontwikkeld dat met een druk op de knop kan worden ingeschakeld. De DC 100 Sport heeft net als de DC 100 standaard luchtvering; echter wordt het nu gecombineerd met adaptieve demping.
De DC 100 concepts hebben drie zitplaatsen naast elkaar voorin. Dit idee van social seating is geïnspireerd op de allereerste Land Rovers. De functionaliteit wordt gegarandeerd door een middelste zitplaats die opklapt om toegang te geven tot een veilige bergruimte, terwijl de buitenste passagiersstoel kan worden weggeklapt om de laadruimte te vergroten. Dankzij het dak met zonnepanelen kan het interieur automatisch worden afgekoeld. De opgewerkte energie is ook beschikbaar voor andere boordsystemen. Centraal in het dashboard is een touch screen gemonteerd, dat deels ook te bedienen is via het stuur. Het is bovendien uitneembaar om als draagbaar sattelietnavigatiesysteem te dienen. De geïntegreerde harde schijf maakt het mogelijk om waypoints, HD video-opnamen en foto’s op te slaan.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review