Nieuwe reeks Renault Energi TCe en dCI-motoren op de rol

Renault heeft huiswerk gedaan om energiezuinige motoren te ontwikkelen. Na de 1.6 Energi dCi 130 is het vanaf begin 2012 tijd voor de 2.0 Energie dCi 130 en 150, evenals de nieuwste TCe 115 en dCi 110. Ook is een 900 cc driecilinder met 90 pk aangekondigd.

De nieuwe Energi motoren vertegenwoordigen downsizing, waarin kracht en zuinigheid optimaal wordt gecombineerd. De 1.6 dCi 130 pk diesel is de eerste Energi-krachtbron van de Fransen en debuteerde in de Scenic. Nu zijn ook de bestaande motoren onder handen genomen. Allen werken voortaan samen met start/stop-techniek.

Daarnaast doet de geheel nieuwe TCe 115 pk intrede. Deze 1.2 liter is bedoeld voor de Kangoo/Scenic/Megane-familie en levert niet alleen veel meer trekkracht (190 Nm!) maar is ook 25% zuiniger dan de 1.6 die hij vervangt. Van deze modulaire krachtbron is ook een driecilinder met eenliter inhoud in ontwikkeling en die levert 90 pk.

Door fijnslijperij aan de EGR en oliepomp en de toepassing van start/stop-techniek is de dCi 110 nu omgedoopt tot Energi dCi 110. Hoewel het vermogen van de 1.5 liter diesel gelijk bleef is het koppel gestegen naar 260 Nm vanaf 1750 toeren. In de Mégane resulteert de efficiëntie van deze motor (voorbereid op de Euro6-norm) in een verbruik van slechts vier liter. Het blok wordt ook in de Scenic leverbaar en doet ook weer in de Laguna wederom dienst. Daarin verbruikt de diesel 4.2 l/100km.

In de Laguna debuteert verder de Energi dCi 130 en dCi 150. De tweeliterdiesel onderging dezelfde technische wijzigingen en is daardoor 13% zuiniger dan voorheen; Renault belooft een verbruiksscore van 4.5-4.6l/100km en 118-120 gram CO2-uitstoot.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.