Kleintje Up hebben we al kunnen bekijken en testrijden. Kort na de IAA maakt Volkswagen de prijzen van de driedeurs bekend en dan komt hij begin 2012 op de Nederlandse markt. Een Up! met vijf deuren staat ook op de planning. De Duitsers zijn echter nog lang niet uitgestudeerd op de kleine donder en dus staan er zes Up!-studiemodellen in Frankfurt.
Als eerste is daar de buggy-up, een open versie met brede lage motorkap en 18 inch wielen. Het betreft een open tweezitter met rolbeugels, voorzien van een waterbestendig interieur. Door het lage gewicht en de lage zitpositie moet de buggy Up! als een kart rijden. Eenmaal aanbelang op het strand kun je met dank aan het iPod/iPad dockingsstation een muzikaal feestje bouwen.
De up! azzurra sailing team is bedacht door de Italiaanse Volkswagen-ontwerpers Giorgetto Giugiaro en Walter de’Silva. Deze mediterrane up! met nautische invloeden heeft dak noch deuren en is volledig in zijn element in luxe jachthavens – waarschijnlijk omringd door vele andere luxe auto’s…
Met de cross up! slaat Volkswagen twee vliegen in één klap. Het is allereerst een voorbode van de vijfdeurs en de belichaming van een stoere versie. De cross up! valt op door karakteristieke C-stijlen. Hij beschikt over cross-accenten als matzwarte carrosseriedelen, een verhoogd onderstel (+15 mm), forse 16-inch lichtmetalen wielen en dakrails. Het interieur is avontuurlijk en kleurrijk aangekleed.
Voor de sportievelingen heeft VW de GT up! in petto. Sportiviteit staat bij dit studiemodel dus voorop. Met een gewicht van 900 kg acht men een 100 pk sterke viercilinder voldoende voor GTI-waardige prestaties. De dynamische inborst van de GT up! komt tot uiting in grote luchtinlaten, 17-inch lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, een achterspoiler, twee uitlaten en een sportief interieur.
Dat er een up met aardgasmotor op de markt komt was al bekend; de eco up! is hiervan het resultaat. Een eenliter driecilinder met 68 pk zorgt voor de aandrijving en stoot slechts 79 gram uit in combinatie met BlueMotion Technologies. Zonder deze techniek (met onder meer start/stop) komt de uitstoot op 86 gram.
Aangezien de up! zeer geschikt is als stadsauto gaat Volkswagen ook een elektrische versie leveren. Het studiemodel, de e-up!, is vrijwel gereed voor serieproductie. Het piekvermogen van de elektromotor bedraagt 82 pk, het maximale koppel 210 Nm. De batterij is ondergebracht in de vloer, heeft een capaciteit van 18 kWh en is goed voor een actieradius tot 130 km. De e-up! is herkenbaar aan een specifieke grille en LED-dagrijverlichting.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review