Topsporter op IAA - Nieuwe Audi RS5

Met het faceliften van de Audi A5 is ook de RS5 meteen aan de beurt. Audi’s sportieve telg staat in vernieuwde outfit op de IAA met weer een 4.2 liter V8 die 450 pk buldert. Genieten!

De nieuwe RS5 is wederom dik, breed uitgeklopt, stoer en sportief. De gespierde carrosserie en grote antraciete wielen liegen er niet om, helemaal als-ie in een felle kleur wordt neergezet en je luistert naar het geluid uit de twee ovalen uitlaten. Onder de motorkap ligt de 4.2 V8, verwant aan Audi’s R8 V10 motor. De racy achtcilinder levert weer 450 pk bij een lekker hoog toerental; 8250 toeren. De 430 Nm trekkracht is tussen 4000-6000 toeren beschikbaar. Op verzoek haalt de RS5 maximaal 280 km/u, wie niet zeurt bij de dealer tikt maximaal 250 km/u aan. Het sprintje naar 100 duurt altijd minimaal 4.6 seconden. De Audi RS 5 is standaard uitgevoerd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid.

Quattro vierwielaandrijving is uiteraard standaard, uitgerust met een centraal kroonwieldifferentieel. Daarmee is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras variabel te verdelen. Indien nodig kan maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen gaan en tot 85% naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden is de verdeling 40/60. Het torque vectoring system is ook inbegrepen. Dit voorkomt dat de binnenste wielen bij dynamisch bochtgedrag hun grip verliezen. Een sportdifferentieel is zonder meerprijs beschikbaar. Andere factoren die bijdragen aan het dynamische karakter zijn het verlaagde onderstel en de nieuwe snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurbekrachtiging. De 19 inch lichtmetalen velgen met 265/35-banden zijn standaard (20-inch velgen optioneel). Audi drive select met keuze uit drie basis set-ups (comfort, auto en dynamic) is ook vanzelfsprekend. Interessante opties zijn keramische remschijven, dynamic steering en een sportonderstel met dynamic ride control.

De sfeer in het interieur is sportief-elegant. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara. Het met leer beklede multifunctionele, sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. In het informatiesysteem voor de bestuurder is het RS-menu geïntegreerd. Hiermee kunnen bijvoorbeeld rondetijden worden weergegeven. Diverse afwerkingsdetails zijn van aluminium.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.