Lexus GS450h officieel (zuinig)

Voorafgaand aan het live-debuut van de Lexus GS450h zijn alle details van de hybridesedan vrijgegeven. De V6 en elektromotor zijn samen goed voor 343 pk, terwijl het verbruik slechts 6.3l/100km bedraagt.

Lexus was er met de vorige generatie GS450h vroeg bij om een flinke zakensedan hybride-aandrijving mee te geven. Inmiddels is – afhankelijk van de markt – ook BMW en Audi gevolgd. Infiniti introduceerde onlangs de M35h en nu is Lexus dus weer aan zet met een geheel nieuwe GS450h.

De nieuwe GS werd onlangs al voorgesteld in een benzine-uitvoering. De carrosserie van de hybrideversie onderscheidt zich nauwelijks, maar het belangrijkste verschil zijn natuurlijk twee(!) elektromotoren die de 3.5 liter V6 assisteren. Samen komen zij tot 343 pk, waarmee de GS 450h Hybrid zich in 5.9 seconden naar 100 km/u laat schieten. De top is begrensd op 250 km/u. Ondanks deze bovengemiddelde prestatiecijfers is het gemiddelde brandstofverbruik slechts 6.3 l/100km, voorheen was dat 7.6 liter. De CO2-uitstoot van 145 gram is eveneens heel bescheiden in dit segment – al valt wel op dat de tweewielaangedreven RX450h hybride-SUV nog iets zuiniger is.

Lexus heeft voor de nieuwe generatie niet alleen ingezet op een lager verbruik; maar ook meer dynamiek. Daartoe is Active Vehicle Suspension voor een sterk verbeterd weggedrag, hoge stabiliteit en meer rust in de carrosserie geïntroduceerd. Ook maakt Lexus gebruik van het Lexus Dynamic Handling system. Dat koppelt actieve elektronische achterwielbesturing, Variable Gear Ratio Steering (VGRS) en het Vehicle Dynamic Integrated Management systeem (VDIM). 

Noemenswaardig is ook de bagageruimte, die met 55% groeide naar 465 liter. De extra liters werden gerealiseerd door de (nikkel metaalhydride) batterij anders op te bouwen. Het interieur wordt voortaan verwarmd en gekoeld door S-Flow Air Conditioning met Nano technologie. Het systeem meet door middel van sensoren waar de inzittenden zich bevinden en past daar haar werking op aan. Die efficiëntie spaart energie en gaat verder: de buitenlucht wordt gebruikt om het bovenlichaam te verkoelen dan wel te verwarmen terwijl de binnenlucht om de benen en voeten op temperatuur te brengen en te houden. En schakelt de chauffeur de ECO-drive modus in, dan wordt indien nodig automatisch de stoelverwarming aangezet zodat het ventilatiesysteem minder hard hoeft te werken.

Natuurlijk is de nieuwe Lexus-beleving niet compleet zonder een state of the art audiosysteem. Wie de top wil, kiest voor het haarscherpe 12,3” splitscreen multimediadisplay met het 835 watt sterke Mark Levinson-audio en DVD-systeem met een high end D Digital-versterker, goed voor 10 kanalen. Het systeem stuurt 17 (!) Green Edge™ speakers aan en levert kristalhelder 7.1 Surround Sound. Net als de airconditioning is de installatie energiezuiniger dan zijn voorganger. Veilige luxe zoals nachtzicht, dodehoekdetectie en een rijstrookassistent is ook voor de GS450h beschikbaar.

De prijs van de Lexus GS450h en het moment van introductie wordt later bekendgemaakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.