NILS is de belichaming van Volkswagens visie op de stadsauto van de toekomst. De ontwikkeling van de auto – opgetrokken uit een aluminium space frame - werd ondersteund door het Duitse ministerie van Transport, Bouwnijverheid & Stedelijke Ontwikkeling. Het doel van het NILS-project was het uitwerken van een realistisch en haalbaar concept voor efficiënte en milieuvriendelijke micromobiliteit.
En dus is Nils slechts drie meter lang en maar 86 centimeter breed. Daarmee is hij zeer wendbaar in de stad. Zijn opzet lijkt op die van een Formule 1-auto: de bestuurder zit in het midden en de motor bevindt zich achterin. Een beetje sportief wil Nils ook zijn, met 17 inch wielen en vleugeldeuren. Modern als-ie is mogen xenonverlichting en dagrij-LED’s niet ontbreken.
Een 7 inch TFT-scherm doet dienst als dashboard in NILS. Op dit scherm wordt relevante informatie als de energiestroom en de resterende actieradius weergegeven. Evenals de nieuwe up! maakt NILS gebruik van een Portable Infotainment Device (PID). De PID is op het dashboard te plaatsen zodat via het aanraakscherm zijn vervolgens alle navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren zijn. Ook de zuinige Eco-modus is via de PID te selecteren. Bovendien wordt via het scherm duidelijk gemaakt welke bestemmingen met de actuele laadstatus van de batterij kunnen worden bereikt.
Dankzij z’n aluminiun space frame, het ontbreken van overbodige techniek zoals stuurbekrachtiging en het feit dat de ramen van krasvast, gelaagd polycarbonaat zijn gemaakt en niet van glas, maakt het studiemodel zeer licht. Nils weegt 460 kg, waardoor een elektromotor die maximaal 34 pk/130 Nm levert en de achterwielen aandrijft prima voldoet. De motor wordt gevoed door een compacte lithium-ion batterij met een capaciteit van 5.3 kWh. Hiermee is een actieradius van 65 km mogelijk. De topsnelheid bedraagt 130 km/h. Het opladen van de batterijen via het reguliere stroomnet (230 V) neemt maximaal twee uur in beslag.
Net als bij de nieuwe Volkswagen Up heeft Nils City Emergency Braking aan boord dat met lasersensoren voorliggers detecteert. Het systeem kan autonoom remacties uitvoeren en zo ongevallen voorkomen of de gevolgen ervan beperken. Ook Front Assist is geïntegreerd. Dit waarschuwt de bestuurder door middel van akoestische en visuele signalen voor een gevaarlijke situatie. Indien nodig volgt een remingreep.
De stadsauto van de toekomst - Volkswagen NILS concept
Dit is Nils. Nils is een eenpersoons concept car van Volkswagen, geschikt voor het stadsverkeer van de toekomst. En dus niet alleen heel compact, maar ook elektrisch aangedreven.