Audi brengt de A2 weer tot leven. Het compacte maar toch relatief ruime model was in 2000 zijn tijd ver vooruit maar bleef daarom ook onbemind. Met de nieuwe A2 Concept doen de Duitsers een nieuwe poging, in een tijd dat auto’s zeer efficiënt moeten zijn en elke gram CO2 telt.
De Audi A2 concept is 3.80 meter lang, 1.69 m breed en 1.49 m hoog, en daarmee net ietsje korter dan een A1, maar wel hoger. Toch geven de eerste officiële schetsen wel een beeld van een sportief karretje, in tegenstelling tot het functionele ontwerp van de eerste generatie A2.
Het interieur is opgeruimd ingedeeld om een zo ruim mogelijke indruk te creëren en biedt plaats aan vier personen. Het donkere glazen dak van het studiemodel is met een druk op de knop transparant voor meer lichtinval. De vloer van de Audi A2 concept is volledig vlak. Onder alle vier individuele stoelen is bergruimte beschikbaar. De twee achterste stoelen zijn zo geplaatst dat ertussen plaats is voor een citybike waarvan het voorwiel is verwijderd. En frame met een handig net fungeert als extra laadruimte.
Het dashboard kenmerkt zich door zijn ‘cleane’ uiterlijk. Dankzij ‘touchzones’ aan de binnenkant van het stuur en automatisch tevoorschijn komende bedieningsoppervlakken, is de bediening intuïtief. De bestuurder krijgt relevante reis- en voertuiginformatie via een 7-inch display en twee secundaire beeldschermen. Voor de afwerking van het interieur is gebruik gemaakt van innovatieve materialen met gerecycled polyester als basis. Aluminium accenten ontbreken niet om een high-tech karakter te benadrukken.
Innovatieve verlichting
De verlichting van de Audi A2 concept is ook vooruitstrevend en heeft zogenaamde matrix beam- koplampen, de nieuwste lichttechnologie waarbij LED’s en microreflectoren voor een hoge lichtopbrengst zorgen zonder tegenliggers te verblinden. De dagrijverlichting bestaat uit lichtvezels. De achterlichten passen hun lichtopbrengst aan als de zichtcondities wijzigen. Het mistachterlicht maakt gebruik van laserdiodes. Bij mist zorgt het voor een sterke lichtstraal en projecteert het een rode driehoek op de weg bij wijze van waarschuwing voor achterliggers.
De Audi A2 concept is ook uitgevoerd met dynamic light, een lichtband die vanaf de hoek van de voorruit naar de achterzijde van de auto loopt. Deze ‘band’ herbergt een groot aantal innovatieve functies. Speciale sensoren ‘herkennen’ bijvoorbeeld de bestuurder. Hij of zij is dan in staat om door middel van een simpele beweging de deuren te openen. Tijdens het rijden fungeert de lichtband als markeringslicht. Als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt, krijgt de band een knipperlichtfunctie. Bij het remmen laat de lichtband een naar voren bewegend rood licht zien. Zo wordt de remkracht intuïtief duidelijk voor medeweggebruikers.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review