Turbosteamer en NASA-innovatie maken BMW's 10% zuiniger

BMW is met de EfficientDynamics filosofie voortdurend op zoek naar extra CO2-besparing. Momenteel wordt met de Turbostreamer en thermo-elektrische generator naar mogelijkheden gezocht om restwarmte om te zetten in elektriciteit.

Auto’s worden steeds zuiniger. Zo ook bij BMW. Met efficiënte motoren, start/stop-techniek, lage frictie-onderdelen en geavanceerde transmissies is al veel verbruikswinst gerealiseerd. Ook met behulp van aerodynamische innovaties en banden met een lage rolweerstand wordt steeds meer brandstof en CO2 bespaard. BMW zoekt naar nieuwe kansen in restwarmte.

Uitlaatwarmte biedt het grootste potentieel voor de toekomst. Zelfs de meest efficiënte verbrandingsmotor kan slechts ongeveer een derde van de energie uit fossiele brandstoffen omzetten in kinetische energie die nodig is voor aandrijving. Ongeveer 60 procent van deze energie gaat bovendien verloren in warmte. De Turbosteamer en thermo-elektrische generator (TEG) zijn twee projecten die gericht zijn op het genereren van elektrische stroom uit restwarmte. Brandstofbesparingen tot 10 procent konden hiermee al behaald worden.

BMW heeft sinds 2005 de mogelijkheden om restwarmte om te zetten in elektriciteit in onderzoek. Momenteel werken de Duitsers met een 5 Serie sedan waarin de warmte van de motor aan de uitlaatzijde wordt gebruikt om een onder hoge druk geplaatste vloeistof op te warmen. De vloeistof verandert in stoom. Een turbine kan daarvan elektriciteit maken.  Nu de Turbosteamer-techniek nog in ontwikkeling is verwacht BMW binnen tien jaar klaar te zijn voor implementatie in serieproductie. Waarschijnlijk neemt de innovatie 10-15 kg wagengewicht in beslag, al staat daar wel een verbruikswinst van 10 procent tegenover.

Ook wordt gekeken naar de inzet van een thermo-elektrische generator. Deze zet warmte direct om in elektriciteit. De techniek an sich is niet nieuw en wordt al veertig jaar gebruikt bij de NASA. BMW experimenteert met deze oplossing in auto’s en onderzoekt het resultaat bij toepassing op uitlaatsysteem en de uitlaatgasrecirculatie (EGR) van een X6. Geschat wordt dat deze innovatie uiteindelijk 5% brandstofbesparing oplevert in de dagelijkse omstandigheden.