Mercedes SLK 55 AMG nu zelf in de spotlights

Nadat Mercedes-Benz alles over de 5.5 liter V8 heeft verteld mag nu de auto zelf ook digitaal uit de doeken; de SLK 55 AMG. De krachtige Roadster gaat wordt op de IAA in levende lijve voorgesteld.

De SLK 55 AMG is direct herkenbaar aan de typische AMG-stylingdetails vóór, achter en opzij. Blikvangers zijn de grote luchtinlaten, de specifieke AMG LED-dagrijverlichting, donker getinte koplampen en achterlichten, de diffuser achter en twee dubbele uitlaten. Je bent het sterkste jongetje van de klas of niet. In de gespierde SLK plaatst AMG het Performance sportstuur en sportstoelen. Ook verzorgen SLS-achtige details zoals de ventilatieroosters een sportieve sfeer. Het interieur kenmerkt zich bovendien door het gebruik van ‘echte’ materialen zoals leer en aluminium.

Het hart van de SLK 55 AMG is zoals eerder genoemd een nieuwe 5.5 liter V8, met directe inspuiting, start/stop-techniek, cilinderuitschakeling maar zonder turbo’s. Het blok levert 420 pk en laat de SLK – met standaard AMG Speedshift Plus 7G automaat - in 4.6 seconden naar 100 snellen. Gemiddelde verbruikt de achtcilinder slechts 8.4 l/100 km (CO2: 195 g/km). Daarmee is de nieuwe SLK 55 AMG maar liefst 30% zuiniger dan zijn voorganger. Speciale kleppen in het AMG sportuitlaatsysteem zorgen voor een extra aangezette V8-sound zodra de bestuurder de sokken er in zet. Ook treedt automatisch de ‘double-declutching-functie’ van de automaat in werking. Dit zorgt voor spectaculaire geluidseffecten bij het schakelen.

Het onderstel is uiteraard helemaal niet vies van een potje sturen. Dankzij dikke stabilisatoren en negatief camber achter is de SLK 55 AMG tot zeer hoge bochtsnelheden in staat. Dit zonder dat de carrosserie gaat ‘rollen’. Door de Torque Vectoring Brakes is de aandrijfkracht op elk achterwiel individueel te reguleren. Dit zorgt onder kritische omstandigheden voor maximale controle in bochten. Het AMG Direct Steer-systeem draagt bij aan een zeer precies stuurgedrag en maximale ‘feedback’. De stuurbekrachtingpomp werkt ‘vraaggestuurd’ en levert zo een bijdrage aan extra efficiency. Het ESP kent drie standen: ‘On’, ‘Sport’ en ‘OFF’. Het AMG Handling Package met AMG Performance-onderstel, AMG-sperdifferentieel en AMG composiet-remschijven vóór is optioneel.

De nieuwe SLK 55 AMG wordt begin 2012 op de Nederlandse markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.