BMW presenteert i3 Concept en i8 Concept

BMW presenteert de i3 Concept en i8 Concept, twee studiemodellen die nieuwe kijk geven op individuele mobiliteit.

Het submerk BMW i van BMW wordt steeds meer werkelijkheid. De Duitsers presenteren de i3 Concept en i8 Concept, twee studiemodellen die een totaal nieuwe kijk moeten geven op individuele mobiliteit.

De BMW i3 Concept is een volledig elektrisch aangedreven auto, die emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden mogelijk maakt. De BMW i8 Concept is een rasechte sportauto, die van hybridetechniek gebruikmaakt om sportieve prestaties met lage emissies te combineren. 

Voor beide conceptmodellen heeft BMW een compleet nieuwe bouwwijze ontwikkeld, waarbij de technische eisen van een elektrische aandrijflijn als uitgangspunt zijn genomen. Traditionele carrosserieconstructies zijn volledig losgelaten, waardoor de auto’s veel compacter en lichter kunnen worden geconstrueerd. Op deze manier kan het meergewicht van de accu’s worden gecompenseerd. De basis van dit zogeheten LifeDrive concept wordt gevormd door een stijf, uit aluminium vervaardigd chassis: de Drive-unit, waarin aandrijflijn, accu en wielophanging zijn geïntegreerd. De Life-unit is een zeer sterk en bijzonder lichte opbouw van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit materiaal is minstens zo sterk als staal en tegelijkertijd 50 procent lichter. Het gebruik van koolstofvezel draagt er mede aan bij dat de passieve veiligheid van BMW’s LifeDrive concept op een uitzonderlijk hoog niveau staat.

Een belangrijk doel van BMW i is om auto’s te verkopen die duurzaam zijn door de complete waardeketen. Dus ‘from well to wheel’ en verder. BMW i modellen zullen dan ook op een bijzonder duurzame wijze geproduceerd worden: de productiefaciliteit in Leipzig verbruikt bijvoorbeeld 70% minder water en 50% minder energie per geproduceerd voertuig dan gebruikelijk. Bovendien is alle gebruikte energie afkomstig uit duurzame bronnen zoals uit waterkrachtcentrales. Daarnaast wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede en te hergebruiken materialen. Zo is van alle gebruikte kunststoffen 25 procent gemaakt van reeds gerecycled materiaal. Na hun levensduur kunnen de auto’s uitstekend gerecycled worden, omdat de auto’s zijn ontworpen volgens een closed-loop recycling proces. Zo worden ruwe materialen en grondstoffen uit de natuur ontzien.

BMW i3 Concept
De elektrisch aangedreven i3 is ontwikkeld voor emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden. Door de toepassing van lichte materialen biedt de BMW i3 Concept een actieradius van maximaal 160 km. Ook de cruise-functie waarin de motor vrij doorrolt helpt de Beier aan een groter bereik. De BMW i3 valt ook op door zijn inspirerende design en sportieve prestaties, dankzij een 170 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze motor, die 40% compacter is dan die in de Mini E, levert bovendien een indrukwekkend koppel van 250 Nm, dat al vanaf stilstand beschikbaar is. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt minder dan acht seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.

Maar dat is nog niet alles. Als optie biedt BMW een zogenoemde range extender: een compacte benzinemotor met generator om het laadniveau van de accu’s langer te handhaven. Deze redder in nood functioneert daarbij als een soort brandstofreserve. De energievoorziening wordt te allen tijde verzorgd door een lithium-ion accupakket, dat via een conventioneel stopcontact (220 volt) in zes uur kan worden opgeladen. Met een snellader kan de accu al in een uur tot 80 procent worden opgeladen.

BMW i8 Concept
De BMW i8 is een sportauto van een nieuwe dimensie: puur, emotioneel en duurzaam. Uiteraard staat hij ook garant voor BMW’s kernwaarde; dynamiek.  Deze conceptauto koppelt indrukwekkende prestaties aan een zeer laag brandstofverbruik dankzij plug-in hybridetechniek. De voorwielen worden aangedreven door een aangepast aandrijfsysteem uit de BMW i3 Concept, terwijl een driecilinder turbomotor de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening neemt. Deze bij BMW in eigen huis ontwikkelde 1.5 liter driecilinder levert een riante 220 pk (jawel!) en een maximumkoppel van 300 Nm. Samen verlenen de twee motoren de i8 Concept 354 pk aan vermogen en 550 Nm aan koppel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 4,6 seconden vergt. Dit alles bij een brandstofverbruik dat nog onder de drie liter ligt! (2.7 l/100 km)

Net als de BMW i3 Concept is ook de BMW i8 Concept gebaseerd op de nieuwe LifeDrive-architectuur. Bij de BMW i8 Concept is deze echter meer afgestemd op de dynamiek van een sportauto zodat een laag zwaartepunt en een ideale 50/50 gewichtsverdeling wordt gerealiseerd. De accu van de elektrische aandrijfunit kan in twee uur via een conventioneel stopcontact worden opgeladen, waarna de auto 35 km kan afleggen in de puur elektrische modus. Uiteraard is het mogelijk beide aandrijfsystemen tegelijk te gebruiken, zodat de BMW i8 Concept de voordelen van vier-, voor- én achterwielaandrijving kan combineren.

De nieuwe visie van BMW i op mobiliteit wordt realiteit in 2013, wanneer de productieversie van de BMW i3 Concept wordt geïntroduceerd. Kort daarna zal ook de BMW i8 Concept in productie gaan.