De C 63 AMG Coupe Black Series is overduidelijk de topper van de C-Klasse reeks en is na de SLK 55 AMG, CL 63 AMG en SL 65 AMG Black Series het vierde model in de reeks. Zijn extra gespierde looks met pijlvormig front, geinspireerd op de SLS AMG GT3 laten deze spierbundel nog meer tot zijn recht komen. Niet in de laatste plaats is door de vernieuwde ophanging de spoorbreedte voor 40 mm beter en achter 79 mm. De spatborden zijn daardoor ook ‘uitgeklopt’. Speciaal voor de Black Series zijn ook de 19 inch wielen gesmeed net als bij de SLS AMG. Daardoor zijn ze per stuk 11 kilo lichter. Ook de motorkap doet mee aan gewichtsbesparing want die is van aluminium. Of ze compenseneren deels het krachtiger, zwaarder remsysteem met rode remklauwen die voor deze ultieme C-Klasse is weggelegd.
6.2 V8 met SLS-DNA
Het spectaculaire uiterlijk belooft grote prestaties en die biedt de jongste creatie van AMG volop. Aan de basis daarvan staat de bekende 6.2 liter V8 AMG-motor die voor dit feestnummer extra is verfijnd met componenten uit het exemplaar dat in de SLS AMG ligt. Ook monteert Mercedes een 50% grotere oliekoeler. Gevolg? 517 pk en 620 Nm. Een 0-100 tijd van slechts 4.2 seconden en een topsnelheid die waarschijnlijk boven de 250 ligt. De maximale snelheid is nog niet officieel vastgelegd maar ligt zeker boven 300 km/u.
Schakelen is in de C 63 AMG Black Series wederom niet nodig. AMG voorziet in de AMG SPEEDSHIFT MCT-7 sporttransmissie met vier schakelprogramma’s. In de Sport Plus en Manual stand wisselt de bak in 100 milliseconden van verzet. Uiteraard is er voor het betere stoplichtsprintwerk een Race Start stand (lees: launch control) beschikbaar.
Nieuw sportonderstel
Voor deze opgepepte C-Klasse heeft AMG wel een nieuw sportonderstel ontwikkeld. Kenmerkend zijn de over de schokdempers geplaatste schroefveren die instelbaar zijn. Hierdoor is een persoonlijke set-up in te stellen voor vering en demping. Nieuw is ook het sperdifferentieel achter. Het verbetert de tractie, die in het bijzonder tot uiting komt bij circuitgebruik op het scherp van de snede. Het in drie posities in te stellen ESP biedt een ideale instelling voor allerlei omstandigheden. De bestuurder kan met een drukknop kiezen uit ESP ON, Sport Handling Mode en ESP OFF.
Het interieur van de C 63 AMG Coupé Black Series is net zo spannend als zijn uiterlijk. Zo is er vanwege gewichtsbesparing geen achterbank in de auto gemonteerd. Wel zijn twee afzonderlijke stoelen achterin als optie leverbaar. De sportstoelen voorin is deels bekleed met een synthetische DYNAMICA-vezel. Deze exclusief ogende stof is te vinden op het centrale deel van de stoelen en op de portieren. Het stuurwiel is met nappaleder bekleed. Rood gekleurde stiksels in het leder en de stoffering en de rode gordels zorgen voor een extra racy accent. Met een draaischakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de transmissie en RACE START instellen.
Track Package en Aerodynamics Package
Speciaal voor kopers van deze supergespierde C-Klasse Coupé heeft Mercedes-Benz twee optionele pakketten ontwikkeld die de sportieve kwaliteiten van de auto accentueren. Het AMG Track Package wapent de auto nog meer voor circuitgebruik dankzij de specifiek voor deze auto ontwikkelde sportbanden van Dunlop en een koeler voor het differentieel, die is gemonteerd in de achterbumper. Het AMG Aerodynamics Package bestaat uit luchtgeleiders van koolstofvezel aan de voorzijde en een verstelbare koolstofvezel achterspoiler. Andere opties zijn onder meer een carbon-pakket, matzwarte lichtmetalen wielen, een brandblusser, het Intelligent Light System (ILS), KEYLESS-GO en donkergetinte zij- en achterruiten.
Levering januari 2012
De nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series beleeft dit weekeinde zijn werelddebuut tijdens de Duitse Formule 1 Grand Prix op de Nürburgring. In januari 2012 komt de auto op de markt, de prijs is nog niet bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review