Bijna alle details nieuwe Mercedes B-Klasse

Mercedes kan niet wachten met de B-Klasse en geeft veel nieuwe details vrij.

De nieuwe Mercedes B-Klasse is binnenkort een feit. Na spionagebeelden en een niets-verhullende foto laten de Duitsers nu zelf details los. Ruimte, veiligheid en high-tech techniek staat centraal.

Als vanouds is de B-Klasse een ruimtelijke telg in de familie met nog redelijk compacte afmetingen. Hoewel dat voor de nieuwe generatie niet anders zal zijn kan de nieuwe B er wel meer uitspringen. Dat geldt niet alleen voor design, maar ook in flexibiliteit en techniek.

De nieuwe generatie B-Klasse is iets langer (4.35 meter), breder maar minder hoog dan zijn voorganger. Samen met een meer gelikt uiterlijk en doordachte luchtstroming langs de wielen levert dat een positieve aan de aerodynamica; de Cw-waarde komt nu uit op 0.26. Met het ECO Technology Pack dat later beschikbaar wordt doen de Duitsers er nog een extra schepje bovenop (of eigenlijk: af) en scoort de B-Klasse 0.24. Dit wordt ondermeer bereikt door een verlaging, gladgestreken wagenbodem en afdichting van het achterraam. Het interieur is ondanks de geringere hoogte en zitpositie toch ruim. De hoofdruimte is toegenomen en dankzij het Easy Vario Plus systeem kan het meubilair in een handomdraai worden neergeklapt en verschoven.

Ook in technisch opzicht heeft Mercedes nieuws in het verschiet. De zogenaamde sandwichbodem blijft in stand om ruimte te bieden aan alternatieve aandrijfconcepten zoals waterstof en elektricitit. Er komen verder splinternieuwe aandrijflijnen met direct ingespoten turbomotoren, een zesbak en zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Ze zijn allen in eigen huis ontwikkeld. Het gamma trapt af met een B180 1.6 liter die 122 pk/200 Nm levert. Ook is er de B200 met 156 pk en 250 Nm. Gezien het maximum koppel al vanaf 1250 toeren beschikbaar is hoeft een beetje opschieten niet veel brandstof te kosten. Zoals te zien was in het studiemodel van de auto vindt ook de nieuwe 2.0 liter turbomotor zijn weg naar de B-Klasse. Ongeacht de uitvoering heeft elke B-Klasse start/stop-techniek aan boord. De dieselvarianten zijn gebaseerd op de aard en techniek van de 2.1 literdiesel uit de grotere modellen. In de B-Klasse heeft de zelfontbrander een inhoud van 1.8 liter. De B180 CDI komt tot 109 pk en 250 Nm; de 200 CDI 'doet' 136 pk en 300 Newtonmeter. Verbruikscijfers blijven nog even onder de pet.

Hoewel de nieuwe B-Klasse meer op rijden is ingesteld dan zijn voorganger levert Mercedes onverminderd een sportpakket met 20 mm verlaging en aangepaste demping. Direct Steer moet bijdragen aan directe besturing. ESP en Torque Vectoring Brake is altijd standaard om een oogje in het zeil te houden en het motorvermogen optimaal op de weg te krijgen.

Belangrijker is de sprong in veiligheid die wordt gemaakt. Das Haus levert een nieuw scala aan assistentiesystemen die de B-Klasese nog veiliger maakt. Collision Prevention Assist waakt over obstakels voor de auto bij lage snelheden met visuele en akoestische signalen. Het systeem werkt samen met Brake Assist om een eventuele noodstop zo krachtig en alert mogelijk uit te voeren. Uiteraard mag het in Mercedes-gelederen ingeburgerde dodehoek- en rijstrookdetectie, attention assist, adaptieve cruise control en Pre-Safe niet ontbreken. Ook is de B-Klasse desgewenst uitgerust met adaptieve koplampverlichting, parkeerassistent, hill holder en spraakbesturing voor de navigatie en audio. Ook nieuw voor de B-Klasse is een achteruitrijcamera en de elektronisch bediende parkeerrem.

De officiele onthulling van de Mercedes B-Klasse zal zijn op de IAA Frankfurt medio september. Nog voor de jaarwisseling staat de nieuwe telg in de Europese showrooms.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.