In navolging van de BMW X1 levert BMW de 2.0 liter TwinPower Turbo viercilinder ook in de 5 Serie en Z4. De benzinemotor met directe brandstofinspuiting, een Twin Scroll-turbo, Valvetronic variabele kleptiming en VANOS variabele nokkenasverstelling levert 184 pk als 520i en Z4 sDrive20i. In de 528i en Z4 sSdrive28i komt het blok tot 245 pk. Dankzij een koppel van respectievelijk 270 en 350 Nm vanaf 1250 toeren(!) is souplesse gegarandeerd. Gemiddeld verstookt de 5 Serie met deze nieuwe motor 6.8 l/100km in de handgeschakelde uitvoering. Gekoppeld aan de achttrapsautomaat is de viercilindder nog efficienter en verbruikt dan 6.4l/100km. De A-labels vliegen om de oren! De Z4 verdient in alle gevallen een C-label, ook als de optionele achttrapsautomaat wordt besteld.
Meer kracht
Modeljaar 2012 zorgt ook bij andere versies voor vermogenswinst, zoals bij de vernieuwde zescilinder BMW 530i. Die krijgt een topvermogen van 272 pk. De 525d is nu voorzien van een tweeliterdiesel met vier cilinders en komt aan liefst 218 pk. Nieuw in de gelederen is de 530d zescilinder TwinPower Turbo dieselmotor met 258 pk. De BMW 535d houdt zijn reputatie hoog als het om kracht gaat doordat het topvermogen stijgt naar 313 pk. Die motor debuteert vandaag ook in de 6 Serie.
EfficientDynamics Edition
Wat spaarzaamheid betreft zet de BMW 520d EfficientDynamics Edition dit najaar de toon met een verbruik van slechts 4,5 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dat is twintig gram minder dan de reguliere 520d! Hoewel hij dus net niet zuinig genoeg is om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling - dat zou wat zijn! - valt zijn kracht (184 pk!) en acceleratievermogen te prijzen; de sedan sprint in 7.9 tellen naar 100. Aan de andere kant van het gamma nestelt zich een nieuw vlaggenschip: de BMW 550i Touring met een V8-benzinemotor.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review