Duwtje in de rug voor Range Rover Sport 2.7 TDV6 bij Chiptuning Experience Nederland

Een Range Rover Sport krijgt een duwtje in de rug van Chiptuning Experience Nederland. Hoe bevalt dat?

Chiptuning is in opkomst. Zeker nu steeds meer auto's een turbomotor hebben. We troffen de trotse bezitter van een Range Rover Sport 2.7 TDV6 die wel een extra duwtje in de rug kon gebruiken. Met dank aan Chiptuning Experience Nederland is dat helemaal voor elkaar. Lees hier zijn verhaal.

Ken je dat gevoel dat je op een bepaalde leeftijd bent aangekomen dat je het allemaal wel weet en hebt gezien? Na zo’n punt komt het toch nog weleens voor dat je je mening moet herzien en dat is soms best grappig en verhelderend. Dat kan van alles zijn, van een heftige club in Berlijn terwijl je dacht dat je alles al had meegemaakt tot aan tuning. Ja tuning!

Vroeger dacht ik altijd dat het tunen van je auto was voorbehouden aan nog puberige twintigers met felgroene Japanners. Je kent ze wel met van die grote uitlaten en een 1.6 liter motor onder de kap. Zelf had ik het geluk om al vrij vroeg in de bekende 3.6 liter luchtgekoelde sport auto van Duitse makelij te mogen rondrijden. In zo’n geval haal je het eigenlijk niet in je hoofd om je auto te laten tunen. Ook zonder chipje trok ik de stoeptegels achter me uit de straat als ik dat zo nodig vond. Ik wist wel dat je in Duitsland bij RUF heel leuk terecht kon maar ook dat vond ik een beetje ordinair en hield mijn grote liefde van destijds liever origineel. Ik was van mening dat de fabrieks afstelling niet voor niets zo was en dat rommelen daar mee bijvoorbeeld voor meer slijtage zou zorgen.

Inmiddels jaren later vind ik mijzelf bijzonder gelukkig rondrijdend in een gebruikte Range Rover Sport TDV6 2.7 SE. Inderdaad, een SE is vrij zeldzaam. Ik geloof dat de oorspronkelijke koper de voorkeur gaf aan zijn eigen navigatiesysteem en ik geef hem groot gelijk - maar dat is een ander verhaal waard. De 2.7 TDV6 is een heerlijke motorisering om te rijden, op een tank zit je bijna in Zuid Frankrijk en omdat je zo hoog zit kom je onvermoeid uit je auto na een lang stuk. Als je even een stoepje moet pakken dan gaat dat moeiteloos en uiteindelijk is het toch een rasechte 4X4 in tegenstelling tot de wat gladjes ogende X5 of Q7.

Ik heb eigenlijk al besloten dat de volgende weer een Range Rover Sport wordt, maar voorlopig wil ik nog even door met deze. Het enige nadeel is dat de motor soms een beetje lui is. Ondanks dat kwam het natuurlijk niet in mijn hoofd op om de dieselmotor van mijn RR aan te pakken totdat ik een relatie sprak die dat net wel met exact dezelfde auto had laten doen. Schetst mijn verbazing dat de fabriek afstelling dusdanig was ingericht om aan de emissie eisen van alle verschillende landen te voldoen. Op die manier kun je wereldwijd dezelfde specificatie afleveren. Met andere woorden is de fabrieksafstelling de meest optimale. Door zorgvuldig de juiste parameters aan te passen wordt de auto sneller, krijgt hij meer trekkracht en een lager brandstof verbruik! Wie had dat gedacht? Verder begreep ik dat met name bij een motor als die van mij het effect van tuning enorm kan zijn. Ik was verkocht...

Nu nog uitzoeken bij wie mijn trouwe diesel in veilige en bekwame handen is. Ik werd doorverwezen naar Jos van der Graaf van Chiptuning Experience Nederland te Nieuwegein. Eenmaal daar aangekomen gaat Jos direct aan de slag. Een laptop wordt aan de auto gekoppeld en de software die mijn hele motormanagement regelt wordt gedownload om vervolgens te worden geupload naar een centrale computer waar alle tags, nummers en codes die horen bij mijn auto worden gekopieerd van mijn huidige software naar de nieuwe. Vervolgens wordt de nieuwe aangepaste software gedownload en weer op de Eprom-chip van de auto gezet. En klaar! Tenminste 30 paarden rijker start mijn motor weer als altijd. Niks geen chips die moeten worden vervangen. Gewoon een software update alsof je je mobieltje een update hebt gegeven. Is het zo makkelijk? Ja in feite wel, en Chiptuning Experience Nederland rijdt door het hele land dus hoef je er in feite niet de deur voor uit.

En nu het effect. Wat ben ik blij met m’n nieuwe software! Het is alsof je een trap in je rug krijgt als je ook maar een beetje gas geeft. Wat een verschil! De auto is niet alleen sneller en krachtiger maar rijdt ook bij lage snelheden veel soepeler en dus lekkerder. Dit is echt aan aanrader. Ik ben benieuwd naar het verbruik maar ik vrees dat het even gaat duren voordat ik daar iets concreets over kan zeggen. Mijn boordcomputer stond standaard altijd op range dus daar zal ik het mee moeten vergelijken. Een prachtig excuus om zeer binnenkort weer eens te zien hoe ver ik kom op één tank bij een reisje richting Cote d’Azur.

S. Gonzalez

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.