'U rijdt altijd met grootlicht, mag dat?' Ja!

Volkswagen schijnt nieuw licht op autoverlichting met de Dynamic Light Assist. Het is een cameragestuurd assistentiesysteem dat de grootlichtbundel actief regelt om altijd met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden.

Na de traditionele grootlichtassistent is er nu Dynamic Light Assist van Volkswagen. Hierbij wordt switchen tussen grootlicht en gedimd grootlicht overbodig. De in de voorruit geïntegreerde camera ‘herkent’ tegenliggers die licht naar voren uitstralen, dus auto's, vrachtwagens en motoren. Een speciale maskeringvoorziening in de Xenon-koplamp maakt het samen met de zijdelingse bewegingsmogelijkheid van de dynamische bochtverlichting mogelijk om de lichtbundel om de tegenligger heen te leiden (links en rechts).

Volkswagen kiest hier een andere weg dan de systemen van bijvoorbeeld Mercedes-Benz en Opel, die verschillende lichtbundels voor stad, land en snelweg bieden. BMW ziet het licht op een andere manier en presenteerde laatst een systeem dat zich speciaal op voetgangers richt.

Dynamic Light Assist is voor leverbaar in de Touareg, Phaeton, Sharan, Touran, Passat en Passat CC en kost afhankelijk van het model en pakket 490 euro tot 2290 euro. De al langer beschikbare grootlichtassistent van Volkswagen blijft leverbaar in combinatie met halogeen verlichting, aangezien Dynamic Light Assist alleen in combinatie met xenonverlichting werkt.