Autoverkopen mei 2011 plussen met 36 procent

De RAI vereniging en de BOVAG hebben weer de balans opgemaakt. De autoverkopen in de maand mei 2011 zijn met 36% gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Peugeot deed op afstand de beste zaken dankzij de 107 en 508.

In mei werden 50.059 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Vorig jaar waren dat er 36.825. Cumulatief zijn er dit jaar al 278.122 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 219.427 in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van bijna 27 procent.

Vorige maand deed Peugeot de beste zaken met 4960 auto’s. VW volgde met 4524 auto’s. Renault, Ford en Citroën volgen met 3650-3884 auto’s. Op modelniveau werd de 107 het meest aan de man/vrouw gebracht, hij nam met 2366 exemplaren bijna de helft van alle Peugeot-verkopen in die maand op zich. De Polo wist 1699 kopers voor zich te winnen; Seat haalde met de Ibiza 1501 registraties binnen. Fiat verkocht 1382 Panda’s. Nummer vijf in de lijst komt van Opel. Opvallend genoeg is het niet de Corsa maar de Astra die deze plaats voor zich niet noteren. Opel verkocht er 1319.

Afvallers
Hoewel vrijwel alle merken meer auto's weten te verkopen dan in het voorgaande jaar - vooral Renault, Skoda en Seat vieren feest - zijn er ook opvallende dalers in het spel. Honda zag de verkoop van de Insight en 'zakelijke' Civic drastisch dalen en heeft dit jaar totaal 2520 auto's verkocht, ten opzichte van bijna 4200 vorig jaar.

In de middenklasse maakt de 879 verkochte Peugeot 508's een vliegende start. De middenklasse wordt traditiegetrouw grotendeels vertegenwoordigd door de Passat met 850 verkochte auto's. Ford komt met de Mondeo niet verder dan 200, Opel deed 260 Insignia's, terwijl Citroën slechts 150 C5's wist te verkopen. De Laguna reed 110 keer de showroom uit.