Na het studiemodel van de Mini Coupé en nog te introduceren Roadster konden we er onze vingers op natellen dat de Britten ze in serieproductie gingen brengen. Vandaag is de Mini Coupé een feit. Nou, bijna dan, want Mini noemt de onthulling nog een preview en geeft foto’s van een gedeeltelijk gecamoufleerd exemplaar vrij. Nou, daar valt best door heen te kijken.
Helmvormig dak
De grootste troef van de Mini Coupé is het lage helmvormige dak, waardoor de carrosserie nog gedrongener is geproportioneerd en een sportiever aanblik krijgt. In hoogte scheelt het bijna drie centimeter. Breedte en lengte zijn identiek aan de gewone Mini hatchback. Achterop heeft de tweezitter – een achterbank voor mensen zonder hoofd is zinloos – een actieve spoiler meegekregen die er niet alleen sportief uit ziet maar ook bijdraagt aan de aerodynamica (en het verbruik). Bij een snelheid vanaf 80 km/u komt-ie om hoog, om onder de 60 km/u weer in de ruststand te keren. De Coupé is zoals gezegd een tweezitter, maar wel met voldoende ruimte voor bagage achter de stoelen. De inhoud van de kofferbak is vergelijkbaar met die van de Clubman. De ruimte is goed toegankelijk via de hoog openende achterklep.
Minimaal 122 pk
Sportief als de nieuwe telg moet zijn is de Coupé-versie alleen leverbaar met potente motoren. De 1.6 liter benzinemotor met 122 pk staat aan de basis, gevolgd door de Mini Cooper S Coupé met de 184 pk sterke turboversie. Ook de onlangs geïntroduceerde Cooper SD versie met 143 pk sterke tweeliterdiesel is voor de Coupé weggelegd. Je zit dan in nog geen acht tellen op de honderd en kunt zonder problemen 216 km/u aantikken. Vanwege het tot 4.3l/100km beperkte verbruik is ook deze versie te rijden met 20% bijtelling.
De meest krachtige 1.6 liter turbomotor met 211 pk en 280 Nm is alvast gereserveerd voor de John Cooper Works uitvoering. Hiermee transformeert de Mini Coupé in een supersnelle kart; van 0-100 sprint hij in 6.4 seconden naar honderd. Topsnelheid? 240 km/u! Alle versies zijn uitgerust met een lichtgewicht handgeschakelde zesversnellingsbak van 48 kilogram. Een zestrapsautomaat met Steptronic is optioneel leverbaar. Standaard zijn elektrische stuurbekrachtiging en DSC. De grenzen worden nog verder verlegd met Dynamic Traction Control en EDLC (Electronic Differential Lock Control) – systemen die standaard zijn op de topversie en als optie leverbaar zijn op de andere versies.
Prijzen van de Mini Coupé zijn nog niet bekend, maar zullen in aanloop naar de marktintroductie dit najaar bekend gemaakt worden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review