CO2-kampioen - Ford's 1.0 liter EcoBoost driecilinder vrijwel gereed

Ford is lekker bezig met downsizen. Het merk heeft vrijwel een eenliter driecilinder EcoBoost motor gereed die zijn weg zal vinden naar Ford’s compacte modellen wereldwijd. Daarnaast staat er een achttrapsautomaat op stapel.

Het nieuwe driepittertje is in het in Dunton (UK) gelegen technische centrum ontwikkeld en heeft al in diverse studiemodellen zoals de Ford Start en B-MAX mogen verschijnen. Door niet alleen het aantal cilinders te verlagen maar ook de interne wrijving en warmtehuishouding onder de loep te nemen heeft Ford er een zeer efficiënt torretje van kunnen maken, geschikt voor compacte modellen wereldwijd. Ook in Noord-Amerika.

Omdat Ford de laatste hand legt aan de nieuwe EcoBoost motor zijn er nog geen PK’s, Newtonmeters en CO2-grammen vrijgegeven. We mogen er echter al van uit gaan dat de direct ingespoten geblazen eenliter een conventionele 1.6 liter viercilinder op alle fronten zal overtreffen. De CO2-uitstoot ligt sowieso onder de 100 gram. In september doet Ford er – tijdens de IAA Frankfurt – alles over uit de doeken.

Naast de 1.0 EcoBoost heeft Ford ook een achttrapsautomaat in petto. Of we deze transmissie ook in Europa tegemoet kunnen zien is nog niet duidelijk.