Tadaa! – Kersverse BMW 1 Serie onthuld

De nieuwe 1 Serie is helemaal van deze tijd met meer ruimte, turbomotoren, achttrapsautomaat en 20% bijtelling!

Dit is de nieuwe BMW 1 Serie! Na een kleine acht jaar is het de hoogste tijd voor een nieuwe, vond BMW. De ‘één’ pakt in zijn nieuwe gedaante met de nieuwste looks, turbomotoren, ConnectedDrive en 20% bijtelling. Vanaf half september verkrijgbaar vanaf 27.950 euro.

BMW vond de Autosalon van Parijs en Geneve te vroeg, en de IAA Frankfurt net even te laat om de 1 Serie te onthullen. De Duitsers kiezen hun eigen momentje om hun compacte premium hatchback aan het publiek voor te stellen. En kijk ‘m nou toch even. Revolutie? Nee, maar wel duidelijk een BMW van 2011, zeker door de spitsere neus met nog grotere nieren. Toe maar!

Extra centimeters
Nieuwe looks waren niet genoeg. De koets groeide met ruim acht centimeter in de lengte en bijna twee centimeter in de breedte. De wielbasis is drie centimeter vergroot om meer ruimte te bieden in het interieur (2 cm beenruimte) en de bagageruimte (+30 liter). In het interieur heeft BMW het dashboard laten evolueren met een soortgelijk silhouet als zijn voorganger, maar dan in een nieuw jasje. Nieuwe bedieningselementen en een instrumentarium met twee TFT-displays onderin springen direct in het oog. Dat laatste kennen we uit de BMW 5 en 7 Serie.

Andere moderne snufjes zoals keyless start en stop, iDrive, USB en Bluetooth mogen in de nieuwe 1 Serie standaard niet ontbreken. Airconditioning een met leder bekleed stuur zijn ook standaard. Uiteraard biedt de optielijst nog veel meer moderniteiten zoals een grootlichtassistent, adaptieve bochtverlichting, een parkeerassistent, een achteruitrijcamera, Lane Departure Warning en verkeersbordenherkenning. Bovendien kan je met BMW Live (onderdeel van ConnectedDrive) via een smartphone direct online. Hiermee kan in de auto webradio en live internetfeeds van weer-, verkeer- en nieuwsberichten worden opgevraagd.

Urban Line, Sport Line en Business pakket
Om de 1 Serie verder te personaliseren wordt er een Urban Line en Sport Line aangeboden. De Urban Line komt met comfortverhogen zaken zoals halflederen stoelen, een sportstuur, een afsluitbaar opbergvak onder de armsteun en diverse stijlvolle witte accenten. Het interieur van de Sport Line is gericht op een sportieve rijstijl doorsportstoelen en een sportstuur met rode contrastnaden en diverse andere sportieve accenten. Ook zijn 16 inch lichtmetalen wielen inbegrepen. Zaken als navigatie en cruise control zijn onderdeel van het Businesspakket (1995 euro). Dit pakket omvat ook een sportstuur en het startpakket van BMW ConnectedDrive ‘BMW Live’.

TwinTurbo motoren
Ook van deze tijd zijn nieuwe, zuinige motoren. BMW kiest er voor de nieuwe 1 Serie alleen met TwinPower Turbo-motoren met Valvetronic kleptiming en Vanos klepbediening uit te rusten. In den beginne is er de 1.6 liter variant die zijn weg naar de 116i en 118i zal vinden met respectievelijk 136 pk/230 Nm en 170pk/250 Nm. De instapper is al sterk genoeg om in 8.5 seconden naar 100 te snellen. Daarentegen is de CO2-uitstoot beperkt tot 129 gram. De 118i komt uit op 134 gram en een 0-100 tijd van 7.4 seconden.  In het voorjaar arriveert de 116d met 116 pk EfficientDynamics Edition met 99 gram CO2-uitstoot. De gewone 116d, de 118d met 143 pk en de 120dA met 184 pk zijn direct leverbaar. Het verbruik van dit dieseltrio ligt op slechts 114-116 gram. Inderdaad, onder de huidige regelgeving allemaal goed voor 20% bijtelling. Dat geldt overigens ook voor de benzineversies.

Om het verbruik zo veel mogelijk te reduceren zijn alle motoren ook uitgerust met start/stop-techniek. Dat geldt ook voor de automaatversies (met acht versnellingen!). Ook is er de ECO Pro modus waarin het motormanagement in de spaarstand gaat. Hierbij wordt ook de stoelverwarming en airconditioning betrokken.

Aan rijplezier mag natuurlijk niet worden getornd. De 1 Serie is wederom achterwielaangedreven en wordt uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Een variabele sportstuurbekrachtiging is als optie verkrijgbaar. In beide gevallen wordt het weggedrag binnen veilige grenzen gehouden door de Dynamic Stability Control (DSC), de tractiecontrole (DTC) en een elektronisch sperdifferentieel.

Vanaf 27.950 euro
Vanaf 17 september staat de nieuwe 1 Serie bij de dealer. Prijzen beginnen  bij 27.950 euro (116i). De 116d diesel is er vanaf net geen 30 mille. Met een prijs van 30.750 euro volgt de 118i. Voor krap 32 mille staat de 118d in de showroom. De voorlopig sterkste diesel – voorzien van een automaat – staat te boek voor 38.510 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.