Het opladen van elektrische auto's via het stopcontact heeft zo zijn voor- en nadelen. Je hebt bijvoorbeeld altijd een (lange) kabel nodig die aan de auto moet worden verbonden. Hoewel dit nog niet het nieuws heeft gehaald kun je je vingers er op natellen dat iemand op de gedachte komt de stekker er onbevoegd uit te trekken. Kun je mooi niet naar je werk!
Inductielading vereist geen kabels en is daardoor veel minder gevoelig voor vandalisme. Deze technologie voedt door inductieve energie-overdracht de accu's draadloos via energieplaten in het wegdek, parkeerplaats of oprit. Een volledig in de grond verzonken spoel vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld, dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de accu wordt geladen.
Nadat Siemens in samenwerking met BMW een project heeft opgezet doet Volvo dat nu ook, in samenwerking met Flanders' Drive, een Belgische partner voor innovatie en ontwikkeling in de voertuigindustrie. De Zweden gaan daarmee vandaag mee aan de slag met een aangepaste C30 Electric. Dankzij inductieve lading is het 24 kWh accupakket van die auto binnen anderhalf uur opgeladen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review