De eerste race van de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli vond plaats op 10 april, op het circuit van Monza in Italië, maar Ferrari Team Holland komt 8 t/m 11 juni in de Le Mans uit de startblokken. Na Le Mans zal het team vervolgens deelnemen aan de races in België, Oostenrijk en de Finali Mondiali, “Wij gaan dit project voor een periode van drie jaar aan, waarbij 2011 voor ons een jaar wordt om alvast een beetje aan het Ferrari 458 Challenge-kampioenschap te ruiken. Volgend jaar gaan we echter vol voor het kampioenschap en is het onze doelstelling om met twee tot drie auto’s aan de start te verschijnen,” aldus Ferrari Team Holland-coureur en initiatiefnemer Rory Bertram.
Ferrari Team Holland neemt dit jaar voor het eerst deel aan het kampioenschap, waarin de nieuwe Ferrari 458 Challenge-auto debuteert. Ten opzichte van de reguliere Ferrari 458 Italia beschikt de 458 Challenge-uitvoering over exact dezelfde krachtbron, met een maximaal vermogen van 570 pk bij 9.000 tpm. Daarmee houden de overeenkomsten ook direct op. Zo heeft Ferrari bijvoorbeeld modificaties aangebracht aan de overbrenging en aan de kalibratie van de F1 versnellingsbak met dubbele koppeling, om een hoger koppel bij lagere toerentallen te bewerkstelligen. Net als de uitvoering voor de openbare weg is de 458 Challenge voorzien van een elektronisch E-Diff differentieel, een primeur voor Ferrari’s circuitauto’s.
Verder is het gewicht van de 458 Challenge ten opzichte van de 458 Italia aanzienlijk teruggebracht, dankzij aanpassingen aan zowel het exterieur als interieur. Daarbij hebben de ingenieurs zich met name gefocust op het beperken van de dikte van de koetswerkdelen en het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals koolstofvezel en Lexan. Tevens heeft de 458 Challenge een speciale set-up gekregen voor de wielophanging, met stalen uniballs, stijvere veren, speciale dempers, 19 inch gegoten velgen met een centrale wielmoer, grotere slickbanden van Pirelli en een wagenhoogte die rondom met 50 mm is verlaagd. Daarnaast beschikt de auto over een nieuwe generatie Brembo CCM2 remsysteem waarin het nieuwste ABS-systeem is geïntegreerd dat vorig jaar op de 599XX, Ferrari’s extreme experimentele laboratoriumauto, debuteerde.
Nog een primeur voor de Ferrari 458 Challenge-auto van Ferrari Team Holland is het F1-Trac tractiecontrolesysteem, het meest geavanceerde in zijn soort. F1-Trac is door Ferrari zelf ontwikkeld en controleert continu het maximale gripniveau, voor maximale handlingprestaties. Twee speciale circuitsettings zijn voor dit systeem ontwikkeld, gebaseerd op de ervaringen van Ferrari in de Formule 1 en de GT-kampioenschappen. Het F1-Trac is compleet geïntegreerd in het E-Diff voor maximale stabiliteit en acceleratie, zowel bij het insturen als uitkomen van bochten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review