Aangezien RC staat voor Racing Competition laat Nissan met de LEAF Nismo er geen gras over groeien. Déze LEAF – nog altijd elektrisch – voelt zich thuis op het circuit. Zijn flinke bodykit en niet mis te verstane achtervleugel (verstelbaar) maken dat direct duidelijk. En omdat achterportieren, de achterbank, kofferuimte, audiosysteem, interieurbekleding en navigatie dan niet ter zake doen, heeft Nissan dat in de LEAF Nismo RC maar lekker weggelaten.
De racy-LEAF heeft een uit koolstofvezel vervaardigde carrosserie en mist 10 centimeter wielbasis ten opzichte van de LEAF zoals wij ‘m reeds kennen. Ook is de koets liefst 17 centimeter breder en is er maar zes centimeter bodemvrijheid. Het accupakket, de elektromotor en de omvormer zijn ongemoeid gelaten maar wel verplaatst naar het midden van de auto, waardoor de LEAF Nismo nu achterwielaangedreven is. De voor- en achterzijde van de driedelige body zijn afneembaar, de ruiten kunnen niet geopend worden, 18 inch velgen met brede sloffen zijn paraat en voor en achter is led-verlichting gemonteerd. Al met al weegt de LEAF slechts 938 kg – een verschil van 40%!
Tijdens tests liet de Nissan Leaf NISMO RC een acceleratietijd van 6,85 seconden noteren op de sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur en bedroeg de topsnelheid 150 km/uur. In een race duurt het ongeveer 20 minuten voordat de accu leeg is. Kort maar krachtig scheuren dus.
De nieuwe elektrische raceauto is dit jaar te zien tijdens diverse autosportevenementen, waar ook demonstraties met de auto worden gegeven. Nissan onderzoekt in de tussentijd de mogelijkheden om in de komende jaren een emissieloze raceklasse te introduceren.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review