Meer kracht én start/stop-systeem voor Volvo D5 dieselmotor

Volvo geeft de D5 dieselmotor vanaf modeljaar 2012 meer kracht. De vijfcilinderdiesel is dan 215 pk sterk en werkt in handgeschakelde uitvoering met start/stop-techniek, ten gunste van een lager brandstofverbruik. Ook voegt zich de T4F Flexifuel motor aan het palet.

De verder aangesterkte vijfcilinder dieselmotor werd wereldkundig gemaakt in de V60 Hybrid en wordt vanaf het nieuwe modeljaar geplaatst in de S/V60, V70, XC70 en S80. Volvo perst dan uit 2.4 liter liefst 215 pk. Koppel is er ook in overvloed; 420 Nm tussen 1500-3250 toeren wanneer je de D5 met zesbak bestelt. Deze versie wordt - net als de D3 diesel - gekoppeld aan start/stop-techniek en een systeem dat remenergie herwint. De topdiesel met Geartronic-automaat heeft 440 Nm in zich. Verbruikscijfers houdt Volvo nog even onder de pet, maar reken maar dat er heel wat grammen CO2 worden bespaard en dat heeft ook positieve invloed op de vanafprijzen. Als vanouds is de D5 er ook met vierwielaandrijving; deze uitvoering gaat standaard aan het werk met Geatronic met sportstand.

Voor de volledigheid van het motorpalet voegt Volvo de T4F-krachtbron toe aan het leveringsprogramma. Het is de 1.6 liter turbomotor met 180 pk die zodanig is aangepast dat deze ook met biobrandstof (E85) om kan gaan. De T4F motor is leverbaar in de S/V60 met een zesbak of Powershift automaat.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.