Studiemodel nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse onthuld

De Mercedes-Benz A-klasse staat op het punt te worden opgevolgd. Op de autotentoonstelling van Sjanghai staat een voorproefje in de vorm van de Concept A-Class, voorzien van een 210 pk sterke motor en een transmissie met dubbele koppeling.

De Duitsers lijken bij het ontwikkelen van de nieuwe generatie A-Klasse met een schone lei te zijn begonnen. Een lange motorkap en laag silhouet kenmerkt immers niet de huidige en allereerste generatie. Ook de designtaal met meer golvende lijnen – eerder te zien bij studiemodel F 800 Style - maakt de Concept A-Class revolutionair anders dan zijn voorganger. Waar de A-Klasse tot nu toe die praktische C-segmenter met hoge instap moest zijn, belooft de nieuwe juist voor een sportieve inslag te gaan. Uiteraard is de Concept daartoe gehesen in flitsend zilvere lak, groot lichtmetaal en niet te missen dagrijverlichting bestaande uit 90 in aluminium gevatte glasvezelelementen. De hoofdverlichting wordt verzorgd door LED-jes.

Het dashboard van de Concept A-Class is nog aardig futuristisch van opzet. Het is overtrokken met een doorzichtige stof waardoor de onderliggende structuur zichtbaar is. De Duitsers hebben het minimalistisch kunnen houden met een grote centrale bedieningsknop en bijbehorend beeldscherm. Verder dan drie draaiknoppen op het dashboard en een schakelpook in de vorm van een vliegtuighendel komt Mercedes niet.

De Concept A-Class wordt aangedreven door een viercilinder benzinemotor van de compleet nieuwe M270-generatie. Deze motoren zijn speciaal ontworpen om dwars voorin geplaatst te kunnen worden. Ze zijn uitgevoerd met directe brandstofinspuiting en turbotechnologie. Het studiemodel heeft een 210 pk sterke tweeliter voorin liggen. Deze viercilinder is gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde automaat met dubbele koppeling.

Ook op het gebied van veiligheid slaat de Concept A-Class nieuwe wegen in. Mercedes-Benz heeft een radargestuurd ongevallen-waarschuwingssysteem met adaptieve remassistent geïntegreerd waarmee het risico van een kop-staart botsing aanmerkelijk wordt verminderd. Het assistentiesysteem geeft zowel akoestische als visuele waarschuwingen. Tegelijkertijd wordt het remsysteem voorbereid voor een zo precies mogelijke remactie. Deze wordt ingezet zodra de bestuurder het rempedaal intrapt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.