Chevrolet Mi-ray - futuristisch eerbetoon

Chevrolet heeft op de Seoel Motor Show de Mi-ray conceptauto gepresenteerd. Deze hybride-aangedreven roadster is uitgebracht ter gelegenheid van Chevrolet's honderdjarige geschiedenis op het gebied van het design van opvallende auto’s.

De Mi-ray is ontwikkeld door de GM Advanced Design Studio in Seoel. Mi-ray betekent in het Koreaans ‘toekomst’ en laat de auto nou net belichten waartoe Chevrolet in staat is. Niet alleen zijn design is bijzonder. De Mi-ray maakt gebruik van hybridetechniek en is vervaardigd uit koolstofvezel en CFRP – met koolstofvezel versterkt kunststof. Op de hoeken dragen spoilers van koolstofvezel bij aan de controle van de downforce en luchtstroom. Het gezicht van het studiemodel wordt verlicht door LED-koplampen en dagrijverlichting. Om nog meer aandacht te trekken staat de Mi-ray op 20 inch wielen voor en is achter nog een maatje groter gemonteerd.

Toegang tot het interieur verschaffen de typische vleugeldeuren, zoals vroeger bij de Le Mans raceauto’s. Het is echter geïnspireerd op jachtvliegtuigen en omgeven door een koolstofvezel omhulsel met een lichtgewicht en toch stevige structuur. De Mi-ray heeft een combinatie van geborsteld aluminium, leer, met witte stof en metalen oppervlakken. Asymmetrisch gevormde stoelen gaan vloeiend over naar de portieren en vormen een symmetrisch interieur dat de bestuurder het gevoel geeft één te zijn met de auto.

Een centraal scherm in de cockpit rust op een aluminium steun, dat lijkt op de neus van een straaljager met uitgeklapt landingsgestel – aldus Chevrolet. Na een druk op de startknop klapt een op de stuurkolom geïntegreerd instrumentencluster omhoog. Wegklapbare camera’s die de traditionele achteruitkijkspiegels vervangen komen elektrisch naar buiten. Rijdend in de stad zijn ze naar voren gericht en werken ze samen met het GPS om de navigatie-informatie te combineren met real-time video.

De Mi-ray wordt aangedreven door twee voorin gemonteerde 20 pk sterke elektromotoren en een 1.5 liter viercilinder turbomotor die achter de cockpit is geplaatst. De elektromotoren worden gevoed met energie door een 1.6-kWu lithium-ion batterij die wordt geladen door vrijkomende energie bij het remmen. De Mi-ray kan wisselen van voor- naar achterwielaandrijving. Om ruimte en gewicht te besparen past Chevrolet een transmissie met dubbele koppeling toe. De Mi-ray heeft een performance-stand voor een hogere topsnelheid. Hoe hoog die is, maakt het merk niet bekend.