Audi A8 Hybrid naar AutoRAI

Audi neemt naast de RS3, nieuwe A6 en A7 de A8 Hybrid mee naar de AutoRAI. De ultieme spaarlimo met 2.0 TFSI benzine en een elektromotor verbruikt slechts 6.2l/100km en kan korte afstanden ook volledig elektrisch overbruggen.

De Audi A8 Hybrid is een techniekstudie met een zeer efficiënte aandrijflijn. Audi voorziet de limousine van de bekende 2.0 TFSI viercilinder turbomotor en koppelt deze aan een elektromotor. Samen leveren ze 245 pk en 480 Nm. Hiermee presteert de A8 helemaal op niveau. 0-100 duurt slechts 7.5 seconden en houdt pas op met versnellen bij 245 km/u. De spaarzame techniek resulteert in een verbruik van 6.2l/100km en 144 gram CO2. Net geen 20% bijtelling dus, dat zou ook hilarisch zijn!

Een speciale koppeling maakt het mogelijk de 2.0 TFSI ‘apart te zetten’ waardoor de A8 Hybrid volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij is. Dankzij het lithium-ion accupakket kan op deze manier maximaal 2 kilometer worden afgelegd. De maximum snelheid bij volledig elektrische aandrijving bedraagt 65 km/h. Ook de E-modus is zeer efficiënt. De twee motoren werken daarbij samen, maar zodra de bestuurder het gas loslaat, wordt de 2.0 TSFI losgekoppeld. Bij uitrollen en afremmen fungeert de elektromotor dan als dynamo. De elektrische energie die daarbij wordt opgewekt, gaat direct naar de lithium-ion accu. De efficiency van de aandrijflijn wordt nog eens versterkt doordat de compressor van de airconditioning elektrisch wordt aangedreven. De stuurbekrachtiging is elektromechanisch.

Naast de Audi A8 Hybrid zijn de Audi A6 en de Audi RS3 Sportback belangrijke AutoRAI-primeurs van Audi. Ook de compacte Audi A1 en de nieuwe Audi A7 Sportback staan daar in de schijnwerpers.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.