Het hoeft geen betoog dat de Fiat Panda al tientallen jaren een succes is. Klein en zuinig maar toch functioneel en relatief ruim. De tijdloze no-nonsense uitstraling heeft de Panda altijd verzekerd van succes. Niet voor niets bleef de eerste generatie tot 2003 in productie en loopt het huidige model - zonder facelifts - ook al weer mee sinds 2003. Dankzij aangescherpte overheidsregels die zuinige auto's in een financieel zonnig daglicht zetten (in zowel Nederland als andere landen) doet Fiat ook in de nadagen van het model er nog steeds goede zaken mee.
Maar, in november is er wisseling van de wacht. Nog dit jaar start Fiat met de productie van de nieuwe Panda, om vervolgens begin 2012 met de verkoop te starten. Daartoe wordt de productiefaciliteit in het Italiaanse Pomigliano klaargestoomd, die nu nog de Alfa Romeo 159 produceert. De volgende Panda is weer op en top Italiaans, want het huidige model wordt op Poolse bodem in elkaar geschroefd.
Terwijl we verwachten dat de nieuwe Panda een deel van zijn identiteit zal tonen in aanloop naar zijn onthulling op de Frankfurt Motor Show in september, is in ieder geval duidelijk dat het Italiaantje weer als vijfdeurs wordt geboren en superzuinig in het leven staat. De Panda III kan volop profiteren van Multiair en TwinAir-techniek, dus reken er ook op dat het tweecilindermotortje uit de 500 zijn weg naar de Panda vindt. Ook voorziet Fiat in CNG- en aardgasversie, zodat de Panda van alle markten thuis is. In dat opzicht kan een 4x4-variant ook niet achterblijven.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review