Aardgas halen we zoals bekend uit de bodem en is een relatief schone brandstof om op te rijden. Een 'kilo' CNG kost aan de pomp ruim tachtig cent. Groengas wordt geproduceerd uit afvalwaterslib en biomassa zoals GTF afval en mest. Het heeft de kwaliteit van aardgas, zodat het ook volkomen veilig gebruikt kan worden in aardgasmotoren. Het rijden op aardgas levert ongeveer 20% winst in CO2-uitstoot op. Fijnstof is er helemaal niet. Met het ecologische groengas is zelfs een CO2-winst van 90% te berekenen.
Autofabrikanten hebben geanticipeerd op aardgasrijden. Merken als Fiat, Opel, Mercedes-Benz en Volkswagen bieden verschillende aardgasmodellen aan; van de Fiat Panda en Opel Zafira tot Passat en Ducato bedrijfswagen. Afhankelijk van het type auto en merk kan in een aantal gevallen de installatie ook achteraf worden ingebouwd. Genoeg vermogen hoeft met dank aan een aantal turbomotoren geen zorg te zijn; voldoende tankstations wel. Op dit moment zijn er zestig aardgas tankstations in gebruik. Dat moet dit jaar - als de economie een beetje zit - oplopen tot honderd.
Wereldwijd rijden inmiddels meer dan 10 miljoen voertuigen rond met een Groengas/aardgasinstallatie. Binnen Europa groeit de populariteit zeer snel: in Duitsland tanken al meer dan 70.000 voertuigen groengas, in Italië zijn dat er meer dan 700.000 en in Zweden rond de 23.000. In ons land gaat het al om meer dan 3.000 voertuigen.
'Dure brandstof? Rijd op (aard)gas!'
Nu de brandstofprijzen steeds een nieuw hoogtepunt lijken te bereiken worden alternatieven aantrekkelijker. Naast LPG is ook aardgas/groengas daar een voorbeeld van. Een interessant aanbod aardgasauto's is inmiddels leverbaar, nu het aantal tankstations nog.
