Alfa Romeo 4C
De Alfa Romeo 4C schaart zich in het selecte groepje van ‘beurstoppers’. Wat een bijzondere verschijning is deze in het matrood uitgevoerde compacte sportwagen met middenmotor. Het goede nieuws: Alfa Romeo neemt de auto daadwerkelijk in productie. Voor de aandrijving op de achterwielen (!) zorgt een 1,75 liter TBi-turbobenzine met zo’n 200 pk. Het studiemodel is grotendeels opgetrokken uit koolstofvezel en weegt daarom slechts 800 kilogram. In minder dan 5 seconden staat er 100 km/u op de klok en de 4C haalt een top van 250 km/u. Een woordvoerder van de importeur weet te melden dat de stijlvolle Italiaan 45.000 euro gaat kosten. Helaas is dat bedrag exclusief belastingen. En waarschijnlijk ook met meer staal in plaats van koolstofvezel.
Seat IBX Concept
Bij Seat borduren ze voort op het IB-principe. In Parijs vorig jaar toonde de fabrikant een compacte sportcoupe onder de noemer IBE, nu is het de beurt aan een compacte SUV die top IBX Concept is gedoopt. De auto houdt met zijn twee portieren, gestrekte daklijn en unieke achterstijl het midden tussen een SUV en een sportcoupe. De IBX zal straks het voordelige broertje worden van de door Audi nog te introduceren Q3. Het studiemodel beschikt over een hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor gekoppeld is aan een moderne TDI- of TSI-motor. Seat spreekt van een elektrische actieradius van 45 kilometer. De IBX is in de basis een voorwielaandrijver, maar 4WD behoort volgens de fabrikant op termijn ook tot de mogelijkheden.
Subaru sportauto
De sportauto (vooralsnog) zonder naam van Subaru stond als doorzichtige conceptcar op de beursvloer te glimmen, terwijl Toyota inmiddels al in de tweede conceptfase is beland met de FT-86 Concept II. Beide concerns werken samen aan de achterwielaangedreven sportwagen. Achterwielaangedreven? Nou, wie de kijkdoos van Subaru goed bekijkt ziet dat er vierwielaandrijving in het spel is. Hoe kan het ook anders, alle Subaru’s zijn vierwielaangedreven. Wellicht dat het daarom wat langer duurt voordat Subaru met een fatsoenlijke designstudie ten tonele verschijnt. Een viercilinder boxermotor hebben beide modellen wel gemeen.
Volkswagen Bulli Concept
Misschien wel de grootste verrassing van het VAG-concern: de Bulli Concept. De vernieuwde Tiguan en Golf Cabriolet waren immers al bekend. Het grappige busje vormt een reïncarnatie van de populaire T1 uit de jaren vijftig. Het gaat de ronde dat Volkswagen wel degelijk plannen heeft de Bulli in productie te nemen, al is het maar vanwege het 65-jarig bestaan van de T1 volgend jaar. De Bulli Concept wordt aangedreven door een 85 kW en 270 Nm sterke elektromotor en haalt een top van 140 km/u. Nul tot honderd gaat in 11,5 seconden. Prestaties waar de T1 van weleer alleen maar van kan dromen. En dat ook nog eens met nul uitstoot. Laat maar komen!
Ferrari Four
Met een Ferrari op wintersport. Het kan straks met de Ferrari Four. De nieuwe Shooting Brake beschikt namelijk voor het eerst in de geschiedenis van de fabrikant over vierwielaandrijving. Ook is er plaats voor vier personen in het binnenste, dat is echter geen unicum. En wat te denken van een bagageruimte van 450 liter, te vergroten naar 800 liter dankzij een neerklapbare (!) achterbank. Handig bij de bouwmarkt! De prestaties zijn trouwens absoluut sportwagenwaardig, te danken aan een 6,3 liter grote twaalfcilinder met 660 pk. Nul tot honderd kan in 3,7 tellen en de FF topt 335 km/u.
Skoda Vision D
Net als Volkswagen en Audi met hun talloze modellen, gaat ook Skoda nu vrolijk ‘gaatjes’ in het assortiment vullen. En wel het gaatje tussen de Fabia en Octavia. De Vision D geeft alvast een eerste indruk in welke richting we moeten denken. Volgens insiders komt de auto zowel als sedan en als hatchback op de markt. Volgend jaar zouden de eerste exemplaren al de weg op gaan. De oplettende lezer/kijker ziet trouwens op de neus van de Vision D Skoda’s nieuwe merklogo, dat het huidige logo na twaalf jaar vervangt. Het nieuwe logo vormt inmiddels het zesde logo in 106-jarige historie van de Tsjechische fabrikant.
Lamborghini Aventador
Vanuit de Skoda-stand zetten we koers naar concerngenoot Lamborghini. Groot nieuws bij de Italianen: de opvolger van de Murcielago is een feit. De strakke koets van de oranje Aventador LP700-4 herbergt een vernuftig staaltje techniek. Zo is veelvuldig gebruik gemaakt van koolstofvezel en heeft Lamborghini liefst 175 kilogram aan gewicht kunnen besparen. De 6,5-liter V12 verbruikt bijna 20 procent minder brandstof maar geeft de Aventator wel aanzienlijk betere prestaties. Met 700 pk en 690 Nm aan koppel knalt de stier in 2,9 seconden naar de honderd en haalt een top van 350 km/u. Een zogeheten gerobotiseerde ISR-transmissie zorgt voor de krachtsoverbrenging naar alle vier de wielen.
Audi A3 Concept
Audi verrast met de A3 Concept. Anders dan de huidige generatie komt er van de nieuwe A3 namelijk ook een sedanuitvoering beschikbaar. Wie daar op zit te wachten? Wij in Europa hoogstwaarschijnlijk niet, maar in Azië en de Verenigde Staten zijn ze dol op zo’n koets. En juist daar wil Audi, net als Volkswagen nu met de Jetta doet, ook gaan scoren. Wees gerust, de nieuwe A3 komt uiteraard ook in een hatchback, sportback en cabriolet beschikbaar. Het studiemodel gaat vanaf 2012 nagenoeg ongewijzigd in productie. Of de 2,5 liter vijfcilinder turbomotor met 408 pk ook het productiestadium haalt is nog niet bekend.
Chevrolet Cruze
Vorig jaar september op de autosalon van Parijs toonde Chevrolet een conceptstudie naar de Cruze hatchback. Hier is ie dan: de productieversie. Het moet gezegd, de hatchback ziet er alleraardigst uit. Over een paar maanden rolt ie de showroom binnen met keuze uit twee benzinemotoren en hoogst waarschijnlijk ook twee diesels. De prijzen zijn nog niet bekend. Overigens wordt het modellengamma van Chevrolet het komend jaar grondig herzien. In totaal debuteren liefst zeven nieuwe modellen.
Infiniti Etherea
Een kruising tussen een coupe, een hatchback, een MPV en een sportieve sedan, zo ziet Infiniti zelf de nieuwe Etherea. De auto gaat straks de concurrentie aan met modellen in het premium segment, zoals de Lexus CT200h, BMW 1-serie en Audi A3. De hybride-aandrijflijn bestaat uit een 2,5 liter viercilinder supercharged benzinemotor (245 pk) en een 68 pk sterke elektromotor. Goed om te weten, de Etherea is ook volledig elektrisch te rijden. Anders dan de huidige Infiniti’s vloeien de aandrijfkrachten naar de voorwielen en tot slot,schakelen in de Etherea gaat via een CVT-transmissie.
Hyundai i40
Hyundai neemt afscheid van de weinig succesvolle Sonata en hoopt met de fraaie i40 beduidend hogere ogen te gooien. Zo op het eerste gezicht moet dat wel gaan lukken, denken wij. De i40 staat in eerste instantie louter als combi bij de dealers, en wel vanaf mei. De sedanversie debuteert later dit jaar op de autoshow van Barcelona en komt dan na de zomer te koop. Zowel de sedan als combi heten kortweg i40. Speerpunten van de nieuweling zijn twee motoren die in de twintig procent bijtellingklasse vallen. Het gaat om de 1.7 turbodiesel (115 pk/260 Nm) en de 1.6 GDI-benzinemotor met 135 pk. Beide versies zijn voorzien van een stop-start-automaat. De prijzen van de i40 worden op de komende AutoRai bekend gemaakt.
Nissan Esflow
De Nissan Esflow Concept is min of meer het sportieve broertje van de elektrische Leaf. Geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor onder de kap. Twee zelfs, een voor elk achterwiel. Jawel, de Esflow is een ware sportauto met achterwielaandrijving. De aandrijflijn komt op details overeen met de Leaf. Nissan claimt een sprint naar de honderd in 5 seconden. Het over de volledige bodem van de Esflow verdeelde lithium-ion accupakket (goed voor een ideale gewichtsverdeling) maakt een actieradius van 240 kilometer mogelijk.
Renault R-Space/Captur
Twee nog niet eerder getoonde conceptstudies op de stand van Renault. Het gaat om de R-Space en de Captur. De eerste deelt zijn platform met de Megane en is zoals te verwachten een voorbode van de nieuwe Scenic. Het gespierde uiterlijk van de R-Space heeft wel iets weg van de Avantime. De Captur volgt de Dezir conceptstudie op en geeft een goede indicatie van de toekomstige designrichting van de Franse fabrikant. Ook onderhuids is de Captur innoverend te noemen met de nieuwe twin-turbo 1.6 dCi met 160 pk. Aan koppel is liefst 380 Nm beschikbaar. De dubbel geblazen diesel geeft de Captur vleugels: hij schiet in 8 tellen naar de honderd en haalt een top van 210 km/u.
Lancia Ypsilon
Bij Lancia zien we tal van ‘nieuwe’ modellen. Bij nader inzien heeft de gloednieuwe Ypsilon de meeste nieuwswaarde. De andere modellen zijn allemaal gerebadgde Chryslers, die er trouwens -geheel tegen de verwachting in- nog best goed uit zien. De nieuwe Ypsilon heeft voortaan vijf portieren, al valt dat niet direct op vanwege de in de C-stijl verstopte deurgrepen. Een aangepast platform van de Fiat 500 fungeert als donor voor de Ypsilon die met een 0,9 liter TwinAir tweecilinder en een 1,4 liter MultiAir benzinemotor te koop komt. Een 1.3 Multijet diesel zit ook nog in de pijplijn. De nieuwe Ypsilon komt in juni naar ons land.
Fiat 500 Coupe Zagato
Behalve de 500 by Gucci en de Freemont (gerebadgde Dodge Journey) heeft Fiat nog een nieuwtje op de stand: de 500 Coupe Zagato. Wat een kek autootje! De auto is te herkennen aan de aflopende daklijn en de ‘double bubble’ in het dak. Op die manier kunnen twee personen achterin nog heel behoorlijk zitten. Een TwinAir tweecilinder turbomotor met 105 pk zorgt voor de aandrijving die een keurige CO2-uitstoot van 95 g/km noteert. Het blijft waarschijnlijk bij dit eenmalige exemplaar, van serieproductie is op dit moment geen sprake. Jammer!
Rolls-Royce Phantom Experimental Electric
Zelfs Rolls-Royce gaat elektrisch. De heren ingenieurs hebben de 6,75 liter V12 uit de Phantom vervangen door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van bijna 400 pk en 800 Nm aan koppel. De elektische Rolls topt 160 km/u en heeft een actieradius van 200 kilometer. De fabrikant gaat met de Phantom Electric de komende periode de wereld rond op bezoek bij Rolls-Royce-bezitters om hun meningen en ervaringen te peilen. De elektrische aandrijflijn zien we voorlopig dus nog niet terug in een productiemodel.
Kia-offensief
Kia presenteert in Genève zowel de nieuwe Picanto als de nieuwe Rio. Vooral die laatste was dringend aan vervanging toe. Beide modellen sluiten voortaan weer naadloos aan op het overige modellengamma van de Koreaanse fabrikant, onder meer te danken aan de familieneus. De Picanto komt in een drie- en vijfdeursversie op de markt en debuteert met een viercilinder. Later volgt een schone(re) 1,0 liter driepitter met vermogens variërend van 69 tot 110 pk met turbo. Nog voor de zomer van 2011 staat de Picanto bij de dealer.
De nieuwe Rio moet het gaan opnemen in het overvolle B-segment tegen onder meer de Volkswagen Polo en Peugeot 207. De auto is groter dan zijn voorganger en krijgt de beschikking over schonere motoren, waaronder een nieuwe 1.1 diesel die een CO2-uitstoot noteert van 85 g/km en daarmee in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Ook hoeft voor deze versie geen wegenbelasting te worden betaald. Na de zomer komt de Rio naar ons land.
Mercedes C Coupe
De Mercedes C Coupe is uiteraard gebaseerd op de vierdeurs C en moet de CLC doen vergeten. Wat betreft de looks zet ie zijn voorganger in de schaduw. Het motorenpalet van de nieuwe coupe omvat zes motoren. Instappen kan vanaf de C 180 Coupe, voorzien van een 1,8 liter viercilinder benzinemotor met 156 pk en 250 Nm aan koppel. Daarmee bereikt de C Coupe al in 8,8 tellen de honderd en haalt een top van 223 km/u. Dieselen begint bij de C 220 CDI Coupe met 170 pk en 400 Nm koppel. Absoluut topmodel is de C 63 AMG, die nog de ‘oude’ 6,2 liter V8 onder de kap herbergt.
Mini Rocketman
Mini is de afgelopen jaren flink uitgedijd. Met de Rocketman grijpt de fabrikant weer terug naar (lang) vervlogen tijden. Het studiemodel staat het dichts bij de oer-Mini, zowel qua gewicht als qua afmetingen. De Rocketman is 3,42 meter lang (30 cm korter dan de huidige Mini en dertig centimeter groter dan de oer-Mini). De lay-out van het interieur doet denken aan de Toyota iQ met een 3+1-opstelling. Voor de carrosserie is veelvuldig gebruik gemaakt van het lichtgewicht carbon en mede daardoor weet Mini een verbruik van slechts 3,0 l/100 km te realiseren.
Ford B-Max Concept
Begin 2012 rolt Ford de B-Max bij de dealers binnen. De B-Max verkeert weliswaar nog in conceptfase, maar de productieversie zal slechts op details afwijken. Bijzonder aan de compacte MPV is de schuifdeur aan weerszijden van de carrosserie en het ontbreken van een B-stijl. Die versteviging is er wel, alleen is deze vernuftig verwerkt in de schuifdeuren. Ford heeft in het studiemodel een nieuwe 1,0 liter driecilinder Ecoboost motor gehangen die de komende periode nog verder verfijnd wordt voor serieproductie en volgens de fabrikant een ultralage CO2-uitstoot noteert. We wachten af!
Mazda Minagi Concept
Mazda reist af naar Genève met de Minagi Concept. Deze Minagi vormt een voorbode van een kleinere CX-7 die vermoedelijk CX-5 zal gaan heten. Het studiemodel dat ontwikkeld is volgens de laatste Koda designfilosofie kan wat ons betreft zo in productie. Voor de Minagi Concept maakt Mazda gebruik van de Sky-activ-techniek wat resulteert in een lager gewicht en een gunstiger brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Toyota FT-86 II
Toyota presenteert in Genève wederom een versie van de FT-86, de FT-86 II Concept. De sportwagen die samen met Subaru wordt ontwikkeld nadert zijn voltooiing. Met zijn relatief lange motorkap, hoge taillelijn en ver naar achteren geplaatste cabine brengt de FT-86 II een hommage aan de roemruchte sportauto’s van Toyota als de 2000 GT, Celica, Supra en MR2. Versnellen, remmen en sturen moet net als in de Toyota sportauto’s van weleer een feest zijn. Het hart vormt een hoogtoerige viercilinder boxermotor. En voor de transmissie vertrouwt Toyota op een lichtgewicht en compacte handgeschakelde zesversnellingsbak. De aandrijflijn helpt daardoor mee aan een gunstige vermogens/gewichtsverhouding
Opel Zafira Tourer
Later dit jaar introduceert Opel de geheel nieuwe Zafira. Deze Zafira Tourer conceptstudie komt vermoedelijk aardig in de buurt van het productiemodel. In de nieuwe Zafira is wederom plaats voor zeven personen, waarbij het bijzondere stoelenconcept Flex-7 op details is verbeterd en doet denken aan het systeem in de Meriva met stoelen die ook in de breedte zijn te verschuiven. De achterstoelen verdwijnen desgewenst in een handomdraai in de bodem. De conceptcar is voorzien van een 1,4 liter bezineturbo en rolt op 20-inch lichtmetalen wielen. De auto oogt sportief en volgt duidelijk het lijnenspel van het huidige modellengamma van Opel. Reken maar dat de uiteindelijke productieversie nauwelijks zal afwijken van deze Zafira Tourer.
Saab Phoenix
Bij Saab stond de Phoenix Concept volop in de schijnwerpers. Het studiemodel is gebouwd op een nieuw platform waarop straks ook de nieuwe 9-3 wordt gebaseerd. Saab spreekt van een aeromotional design, ontsproten uit de pen van Jason Castriota. De Phoenix wordt aangedreven door een combinatie van een nieuwe 1,6 liter benzineturbo (200 pk) afkomstig van BMW/PSA met een 34 pk sterke elektromotor. Binnen de 6 tellen tikt de Phoenix de honderd aan, terwijl het verbruik blijft steken op een keurige 5,0l/100 km (119 g/km CO2).
Jaguar B99 by Bertone
Niet op de stand van Jaguar zelf, maar op een klein en ongetwijfeld kostbaar stukje beursvloer van Bertone schitterde de Jaguar B99 by Bertone. Bertone heeft het studiemodel zichzelf cadeau gedaan ter ere van het 99-jarig bestaan van het designhuis. De Jag is 4,5 meter lang en heeft verrassend veel weg van de Jaguar XJ van weleer en de huidige Rolls-Royce Phantom. Onder de kap geen dikke twaalfcilinder, maar een hybride-aandrijflijn van Bertone Energy. Twee elektromotoren samen goed voor 204 pk drijven de achterwielen wielen aan, terwijl voorin een 170 pk sterke 1,4 liter viercilinder huist, die tevens als range-extender fungeert.