De autoverkopen zitten wederom weer in de lift. Na een dieptepunt in 2009 krabbelen de verkopen weer op en die trend zet dit jaar nog steeds door. In totaal zijn er dit jaar 124.175 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 100.314 in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van 23,8 procent. De verschuiving van groot-naar-klein blijft in stand; het zijn vooral de kleine modellen die veel worden verkocht. Dat valt uiteraard logisch te verklaren door het enthousiaste overheidsbeleid die zuinige auto's vrijstelt van wegenbelasting en BPM. Peugeot, Renault, Volkswagen en zeker Fiat en Skoda hebben hierdoor aanzienlijk meer auto's kunnen verkopen. Volvo plust 30% zonder 'overheidshulp', met dank aan de nieuwe S/V60.
De lijst met vijf best verkochte merken in februari 2011 wordt aangevoerd door Volkswagen, gevolgd door Renault en Opel. Ford en Toyota vechten om de vierde en vijfde positie. Op modelniveau is Renault koploper; de Twingo is afgelopen maand 2640 keer verkocht, gevolgd door de Polo met 1879 stuks. De fiscaal aantrekkelijke Corsa blijkt goed voor de derde positie (1467). Peugeot verkocht 1466 stuks 107 en moet dus de vierde plaats op zich nemen. Skoda scoort met de Fabia (Greenline) en komt uit op plaats 5 (1441).
Autoverkopen plussen met 31%
In februari 2011 zijn er 49.342 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Een plus van ruim 31% ten opzichte van die periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het RDC. Volkswagen deed wederom de beste zaken. Renault heeft flink gescoord met de Twingo.
