De R-Space is de derde concept car die is ontworpen onder leiding van Laurens van den Acker. Het monospace model is ongebruikelijk scherp en dynamisch gelijnd, waarmee Renault een MPV-koets zeer aantrekkelijk – maar minder praktisch presenteert. De R-Space heeft met een lengte van 4.25 meter bijna het formaat van de huidige Renault Scénic.
Qua interieurdesign is de verwantschap met de eerste concept car DeZir goed zichtbaar, onder meer door de vormgeving van het dashboard en de stoelen. De bestuurder zit als het ware in een cockpit met een zwevend dashboard, dat voor een groot deel op de bestuurder is gericht. Achterin is de ruimte volledig gericht op de kinderen: het is een geheel modulaire ruimte, die bestaat uit een eenvoudige, universele vorm, de kubus. 27 kleine motortjes bedienen even zoveel zesvlakken van verschillende hoogtes, waardoor er vier posities mogelijk zijn: vlak oppervlak, verhoogd, console en een willekeurige speelruimte (alleen als de auto stilstaat).
Energy TCe
Zeer interessant is de Energy TCe motor waarmee de R-Space is uitgerust. Renault heeft een direct ingespoten 900 cc turbobenzinemotor ontwikkeld die 110 pk en 160 Nm levert. Deze efficiënte vervanger van de conventionele 1.6 litermotor is voor deze gelegenheid gekoppeld aan hun EDC-transmissie met dubbele koppeling. Daarmee haalt het studiemodel 200 km/u en moet een 0-100 tijd van 11 seconden er wel in zitten.
Toch is de R-Space ook bijzonder zuinig, met een opgegeven verbruik van 3.7l/100km en 95 gram CO2! Ter vergelijk; de Scenic 1.6 16V scoort 166 gram. De R-Space bestuurder heeft hierbij de beschikking over een Eco-knop en ‘Visio’, waarbij een camera de rijsituatie analyseert en tips geeft om zuiniger te kunnen rijden. Het nieuwe TCe blokje met standaard start/stop-techniek is een voorproefje van het gamma Energy TCe motoren dat volgend jaar verder wordt uitgerold.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review