De Mazda Minagi is de tweede auto binnen de Kodo design serie, volgend op de Mazda Shinari concept car die vorig jaar zijn debuut maakte. De twee concept cars illustreren de toekomst van Mazda design en demonstreren het potentieel van Mazda’s designtaal.
Dat daarin veel ruimte is voor dynamiek, lijkt nu wel vast te staan. De Minagi komt niet stoer maar juist sportief voor de dag, met Mazda’s krachtige neus waarbij de grille naar beneden is gekanteld en de koplampen juist omhoog hellen. De schuinere A-stijlen en flinke wielkasten versterken die vlotte indruk. De achterzijde van de carrosserie vormt een geheel met de rest en is niet – zoals Mazda zelft zegt – een aanhangende rugzak.
Binnenin gaat de dynamische insteek nog even door; het dashboard is bestuurdergeorienteerd waarbij zwartlederen kuipstoelen met rode accenten op de achterste rugleuningen en de onderkant van de armsteunen in de deuren een flitsende indruk maken. Mazda maakt daartoe ook gebruik van hoogglans zwart op het dashboard en rode sfeerverlichting. In ieder meetinstrument van het intstrumentarium zit een display die informatie over de versnelling, navigatie en boordcomputer weergeeft.
Aangezien de Minagi zich als compacte crossover profileert en Mazda nog geen model onder de CX-7 heeft, lijkt modeluitbreiding veelbelovend. De Japanners geven zelf ook aan dat de Minagi niet louter een designstatement is. De SkyActiv techniek die de Minagi heeft meegekregen is eerder toegelicht en is volledig gericht op efficiëntie. Hapklare details als pk’, newtonmeters en verbruikscijfers zijn er nog niet.