De Volkswagen Bulli is het vervolg op de Microbus concept car uit 2001, eveneens een interpretatie van ‘de Volkswagenbus’ die in 1950 werd geïntroduceerd als T1 (Transporter 1). Inmiddels heeft die hippie- en BoerzoektVrouw-bus – die op zijn beurt gebaseerd was op de Kever - een echte cultstatus bereikt en die houdt Volkswagen graag levendig. De Bulli is de nieuwste herinterpretatie en ontworpen door het Volkswagen designteam onder leiding van Walter de’Silva en Klaus Bischoff.
De zeszitter is een moderne Volkswagen, maar in het ontwerp zijn ook klassieke T1-elementen verwerkt zoals de V-vorm in de neus. De concept car is 3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,70 meter hoog. Door de relatief lange wielbasis (2,62 meter) en grote spoorbreedte (1,50 meter) is het interieur opmerkelijk ruim. Met zes personen aan boord – verdeeld over twee driezitsbanken - is er altijd nog 370 liter laadvolume beschikbaar. Met neergeklapte achterbank bedraagt het laadvolume 1.600 liter. Maar er is meer. De voorste bank is in twee gedeeltes neerklapbaar. Door de leuningen van de voor- en achterbank naar beneden te vouwen, verandert het zitmeubilair in een comfortabel bed. Dankzij het enorme panoramadak baadt het interieur in het licht. In de middenconsole is een iPad opgenomen. Deze vormt de spil in de bediening van de Bulli. Via de iPad zijn bijvoorbeeld alle (online) infotainment-, navigatie- en telefoonfuncties aan te sturen. Ook de airconditioning en de noodknipperverlichting kunnen via deze uitneembare ‘tablet’ worden bediend
Volkswagen kiest ervoor de Bulli in Geneve een elektrische aandrijflijn mee te geven. De 115 pk sterke elektromotor is niet achter- maar voorin geplaatst en drijft dan ook de voorwielen aan. Kiezen tussen voor- of achteruit rijden gaat door middel van een draaiknop. In de sandwich bodem zijn moderne lithium-ion accu’s voor de elektrische aandrijving opgenomen die Bulli 300 km actieradius geven. De topsnelheid is begrensd op 140 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h neemt 11,5 seconden in beslag. Bij een laadstation dat speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen is ontworpen, bedraagt de oplaadtijd minder dan een uur. De Bulli zou ook uitgevoerd kunnen worden met zeer efficiënte 1,0- of 1,4-liter-motoren van Volkswagen.
Hoewel Volkswagen de Bulli als conceptauto presenteert is het mogelijk dat hij als lifestyle-spetter naast de Caddy, de Touran, de Sharan en de Multivan de vijfde ruimtewagen in de Volkswagen line-up wordt. Afwachten maar!