Ford's nieuwe Focus is allereerst volledig ontworpen volgens de Kinetic Design filosofie, waardoor-ie er een stuk spannender uitziet dan zijn voorganger. Hoewel die er ook in een driedeursvariant was, biedt Ford alleen de keuze uit een vijfdeurs, station of sedan. De coupe-cabriolet zit overigens ook niet meer in de pijplijn.
Binnenin de Focus kiest Ford ook graag voor een revolutie. En die pakt naar onze mening goed uit. Ja, het is allemaal meer 'look at me!' en voluminieus opgezet, maar dat past eigenlijk wel bij een auto die de focus legt (excuses voor de woordgrap) op de bestuurder. De look-and-feel is er in elk geval op vooruit gegaan; goedkope plastic interieurdelen zijn nauwelijks aanwezig.
Bij zo'n introductie geven de Duitsers alles wat ze hebben; dus kunnen we rijden met de 2.0 TDCI 163 pk Powershift. Een verfijnde aandrijflijn die bij constante snelheden opvallend stil is en bovendien geen moeite heeft met de heuvelige omgeving van Jerez. Wel is te merken dat zijn rijeigenschappen meer allround zijn geworden. Het scherpe randje is er vanaf (ook in de besturing) ten gunste van comfort. Wij missen echter de schakelpaddles aan het stuur tijdens het speelkwartier. Ford biedt alleen en S-stand of twee knopjes aan de zijkant(!) van de transmissiepook, een + en -. Vreemd, want uitgerekend de Amerikaanse Focus - de nieuwe generatie is een wereldauto en zodoende vrijwel identiek - heeft ze wel!
Naast nieuwe looks en motoren - we gaan ook nog rijden met de 1.6 liter Ecoboost 180 pk met 20% bijtelling - is de Focus ook vol te stoppen met veiligheidssnufjes zoals dodehoekdetectie, rijstrookdetectie, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Ook behoort een Auto Brake systeem tot het pakket veiligheidsuitrusting waarbij de auto zelf remt om een aanrijding te voorkomen (tot 15 km/u) of de schade ervan kan verminderen (15-30 km/u). We hebben het alvast even getest op lage snelheid en inderdaad, de grijpt zelf subiet in.
Begin april staat de nieuwe Focus in de showroom. Half april gaat het doek van de stationwagon op de AutoRAI om begin juni in de showroom te staan. Alle Focussen hebben een A-label, de 1.6-en ook nog 20% bijtelling. Begin 2012 volgt Ford met een extreem zuinige ECOnetic waarvan details nog niet worden prijsgegeven. Medio volgend jaar volgt ook nog een elektrische aangedreven Focus. Stay tuned!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review