Zestig kaarsjes voor Toyota Land Cruiser

Hij was aanvankelijk bedoeld als militair voertuig maar groeide uit tot een icoon van de terreinwagens; de Toyota Land Cruiser. Hij vindt zijn oorsprong precies zestig jaar geleden, dus tijd voor een feestje en een terugblik.

Bij zijn introductie in 1951 heette de Land Cruiser overigens cryptischer;'BJ'. De onverzettelijke Japanner kon toen aan de bak om de Japanse Mount Fuji te trotseren; iets dat een personenauto nog niet eerder was gelukt. Voor de politie reden om er een kleine 300 aan te schaffen. Drie jaar later doopte Toyota de BJ om tot de naam die hij nu nog steeds draagt; Land Cruiser. Het laatste deel van zijn naam is afgekeken van het Britse Land Rover.

In 1955 kwam de tweede generatie van de Land Cruiser op de markt, en die was vooral bedoeld voor particulieren en de export. Tien jaar later volgde de 50-serie die de typebenaming 'station wagon' meekreeg. In 1981 lagen zijn comforteigenschappen er nog dikker bovenop en volgde de 60-serie. Tot aan 1984 produceerde Toyota echter ook nog de 40-serie. Daarna was het de beurt aan de 70-serie en die wordt door zijn woeste offroadkarakter nog steeds geproduceerd. Eind jaren tachtig verscheen de 80-serie, in 1996 kwam de 90-serie en in 1998 volgde de 100-serie de ‘80’ op. De Toyota’s Land Cruiser die nu in de showroom staan zijn de 150- en de 200-serie, waarbij de 200 met  4,5-liter V8 dieselmotor het topmodel vormt.

Bij zijn introductie in 1951 heette de Land Cruiser overigens cryptischer;'BJ'. De onverzettelijke Japanner kon toen aan de bak om de Japanse Mount Fuji te trotseren; iets dat een personenauto nog niet eerder was gelukt. Voor de politie reden om er een kleine 300 aan te schaffen. Drie jaar later doopte Toyota de BJ om tot de naam die hij nu nog steeds draagt; Land Cruiser. Het laatste deel van zijn naam is afgekeken van het Britse Land Rover.


In 1955 kwam de tweede generatie van de Land Cruiser op de markt, en die was vooral bedoeld voor particulieren en de export. Tien jaar later volgde de 50-serie die de typebenaming 'station wagon' meekreeg. In 1981 lagen zijn comforteigenschappen er nog dikker bovenop en volgde de 60-serie. Tot aan 1984 produceerde Toyota echter ook nog de 40-serie. Daarna was het de beurt aan de 70-serie en die wordt door zijn woeste offroadkarakter nog steeds geproduceerd. Eind jaren tachtig verscheen de 80-serie, in 1996 kwam de 90-serie en in 1998 volgde de 100-serie de ‘80’ op. De Toyota’s Land Cruiser die nu in de showroom staan zijn de 150- en de 200-serie, waarbij de 200 met  4,5-liter V8 dieselmotor het topmodel vormt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.