Feestje bij Mercedes-Benz - de dieselmotor in personenauto bestaat 75 jaar

Mercedes-Benz viert in 2011 niet alleen het 125-jarig bestaan van het concern, maar ook het feit dat het dit jaar 75

Mercedes-Benz viert in 2011 niet alleen het 125-jarig bestaan van het concern, maar ook het feit dat het dit jaar 75 jaar geleden is dat het merk de 260 D introduceerde, de eerste personenwagen ter wereld met een dieselmotor. De zelfontbrander debuteerde in 1936 op de Internationale Motorrad- und Automobilausstellung in Berlijn, iets meer dan vijftig jaar na de allereerste auto met benzinemotor van Carl Benz.

Mercedes-Benz introduceerde de dieselmotor in de 260D van het type W138. Net zoals dat nu het geval profileerde dit type motor zich als een zuiniger alternatief voor de benzinemotor. Hoewel het tot 1936 duurde voordat een personenauto met een dieselmotor werd uitgerust reed de eerste Benz diesel-vrachtauto al in 1923 rond.

Na met verschillende dieselmotoren te hebben geėxperimenteerd, besloot Mercedes-Benz in 1934 om de beproefde zescilinder diesel truckmotor om te bouwen voor gebruik in personenauto’s. Het resultaat was een geciviliseerde 2,6 liter viercilinder dieselmotor met 45 pk, die de 260D in staat stelde 95 km/u te bereiken. Het verbruik van 9.5l/100km leverde een actieradius van 400 km op. In vergelijking met de Mercedes-Benz 200 benzineversie verbruikte de 260 D vier liter brandstof per honderd kilometer minder. Bovendien kostte diesel indertijd de helft minder dan benzine.

Dit najaar toont Mercedes-Benz het nieuwste staaltje dieseltechniek in de vorm van de E 300 BlueTEC Hybrid, de eerste dieselhybride van het merk. De aandrijflijn bestaat uit de 204 pk sterke viercilinder turbodiesel en een elektromotor die zelf 20 pk op de been brengt. Volgens voorlopige berekeningen verbruikt de E 300 BlueTEC HYBRID slechts 4,5 liter per 100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer.