Volkswagen XL1 prototype rijdt 1 op 111

Volkswagen presenteert op de autotentoonstelling van Qatar de toekomst van de auto met verbrandingsmotor; de XL1. In

Volkswagen presenteert op de autotentoonstelling van Qatar de toekomst van de auto met verbrandingsmotor; de XL1. In deze tweezitter hebben de Duitsers al hun kennis toegepast om tot een zo zuinig mogelijke auto te komen. Zodoende werd de XL1 een plug-in dieselhybride met een verbruik van 1 op 111 km.

Volkswagen had sinds de start van het millennium een eenliter-strategie voor ogen. Het doel is het op de markt brengen van een praktische auto die gemiddeld slechts een liter brandstof per 100 km verbruikt. Met de in Qatar gepresenteerde XL-1 komt dit doel nu binnen handbereik.

De Volkswagen XL1 is een plug-in hybride van het formaat Polo die gebruik maakt van een kleine 0.8 liter tweecilinder turbodiesel (48 pk) afgeleid van de 1.6 TDI en een elektromotor die 27 pk levert. De elektromotor is samen met een koppeling tussen de TDI-motor en de zeventraps DSG-transmissie geplaatst; deze hybridemodule neemt daarbij de plaats in van het gebruikelijke vliegwiel. Het hybridesysteem omvat daarnaast een lithium-ion batterij die de E-motor voedt. Deze batterij is via het normale stroomnet te laden waardoor het mogelijk is zo’n 40 kilometer met de XL volledig elektrisch te rijden.

Zodra er gepresteerd dient te worden spurt de XL1 in 11.9 seconden naar 100. Het maximumkoppel van 140 Nm maakt vlotte tussensprints mogelijk maar zodra je 160 km/u bereikt is de koek op. Met het zeer bescheiden verbruik is een CO2-uitstoot van slechts 24 gram gemoeid. De uitlaatgassen van de XL1 voldoen verder door toepassing van een uitlaatgas-recirculatiesysteem, een oxidatiekatalysator en een dieselroetfilter aan de strenge Euro 6 emmisienorm die in 2014 van kracht wordt.

Om tot het ultieme verbruik van 1 op 100 te bereiken deed Volkswagen er alles aan high-tech techniek te combineren met een laag gewicht. De carrosserie is opgetrokken uit Carbon Fiber Reinfored Plastic ofwel met koolstofvezel versterkte kunststof. Zodoende weegt de XL1 slechts 795 kg. Ook de zeer gunstige stroomlijn (Cw-waarde 0.186) heeft bijgedragen aan het imposante verbruikscijfer. Daarbij zijn slimme trucs als vraaggestuurde luchtinlaten en afgesloten wielkasten toegepast. De gebruikelijke buitenspiegels zijn vervangen door camera’s en een beeldscherm op het dashboard. In het interieur is er ruimte voor twee personen en 100 liter bagageruimte onder de achterklep.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.