De Japanners zien zich door de toenemende concurrentie op de Europese markt, de hoge ontwikkelkosten van nieuwe modellen en de aanhoudende dure Japanse Yen genoodzaakt de verkopen van nieuwe auto’s te staken. De levering van onderdelen en de service- en andere after-sales-activiteiten zullen gewoon worden voortgezet.
De Europese markt voor compacte auto’s kenmerkt zich de laatste jaren door een steeds groter wordend merken- en modellenaanbod. Waar het A-segment (segment van de kleinste auto’s) tien jaar geleden nog werd gedomineerd door enkele merken, zijn er momenteel meer dan twaalf merken actief in dit segment. Hierdoor heeft Daihatsu haar marktaandeel zien slinken, ondanks dat de vraag naar compacte auto’s de laatste jaren sterk is gestegen.
In Europa gelden voor auto’s de strengste eisen als het gaat om veiligheid en de gevolgen voor het milieu. Om in de toekomst nieuwe modellen op de markt te kunnen blijven brengen die voldoen aan deze strenge eisen, zal Daihatsu hoge research & development kosten moeten maken. Rekening houdend met de toenemende concurrentie in de compacte segmenten en met het huidige economische klimaat, waarin de Japanse Yen ten opzichte van de Euro al geruime tijd ongekend duur is, ziet Daihatsu Motor Company onvoldoende perspectief in de autoverkoop in Europa om te willen investeren in hoge research en development kosten. Begin 2013 zal er daarom een einde komen aan de verkoop van nieuwe Daihatsu’s in Europa. In de landen buiten Europa waar Daihatsu nu actief is, zal de autoverkoop onveranderd worden voortgezet.
Daihatsu is opgericht in 1907 en is het Japanse merk dat gespecialiseerd is in zuinige en compacte auto’s. Vanaf 1978 is Daihatsu actief op de Nederlandse markt en sindsdien zijn er van het merk in ons land al meer dan 200.000 auto’s verkocht.