Nieuwe Mercedes-Benz SLK eindelijk officieel

Na een plaagstootje over het inklapbare dak, spionagebeelden en een gelekte video is de nieuwe Mercedes-Benz SLK nu

Na een plaagstootje over het inklapbare dak, spionagebeelden en een gelekte video is de nieuwe Mercedes-Benz SLK nu helemaal officieel. De derde generatie van de tweezits roadster maakt sportief rijden met open of gesloten dag nog leuker (en weer zuiniger). Vanaf 26 maart staat-ie bij de dealer.

Mercedes-Benz liet onlangs al een tipje van de sluier op over de nieuwe SLK. Het nieuwe model is namelijk te voorzien van het Magic Sky Control dak waarmee de kleuring van het panorama variodak kan worden aangepast van licht naar donker getint. Standaard is het dak in carrosseriekleur meegespoten. Nog steeds van de partij is de warme-lucht-sjaal Airscarf in de hoofdsteunen die open rijden in een koudere omgeving toch aangenaam maakt.

Nu zien we de SLK in vol ornaat en wordt nog eens duidelijk dat het gedrongen achtersteven en sportieve silhouet met kenmerkende lange neus in ere wordt gehouden. Korte overhangen, brede wielkasten en de krachtige, SLS AMG en CLS-achtige neus maken van de nieuwe SLK een nog (aero)dynamischer, voorname sporter. Fraai detail is tenslotte dat de Duitsers de naad van de kofferklep zodanig hebben aangebracht dat deze niet het beeld aan de zijkant verstoort. Niet te zien is dat de motorkap en spatborden nu van aluminium zijn.

Het interieur biedt naar eigen zeggen relatief veel ruimte en is vanaf de instapuitvoering al voorzien van geborsteld alluminium afwerking. Als optie zijn afwerkingen met donkerbruin glanzend wortelnotenhout of zwart glanzend essenhout leverbaar. Tot de uitrusting behoort verder een met leer bekleed en aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuurwiel en als optie kan er onder meer worden gekozen voor zonreflecterend leer. Voor de echte puristen is ook een analoge klok(!) centraal op het dashboard te bestellen.

Verder is de SLK natuurlijk voorzien van de laatste generatie direct ingespoten motoren. Nieuwe krachtige vier- en zescilinders zijn standaard voorzien van start/stop-techniek, waardoor de Duitser tot 25% zuiniger is dan voorheen. Wordt sportief rijden nog leuker! Het palet begint bij de SLK 200 BlueEFFICIENCY – een 1.8 liter turbomotor met 184 pk. Daarna is het de beurt aan de 250-variant die 204 pk levert. Optioneel is viercilinder met de 7G Tronic automatische transmissie met start/stop-techniek leverbaar. Hiermee is de SLK de zuinigste roadster in z’n segment met een verbruik van slechts 6.1l/100km en 142 gram CO2. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 7,0 seconden, de topsnelheid bedraagt 237 km/u (240 km/u in de handgeschakelde versie). De sterkste viercilinder is standaard voorzien van de automaat en consumeert slechts een tiende meer. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 6,6 seconden, de topselheid ligt bij 243 km/u.

Het motorengamma is niet compleet zonder de V6. In dit geval verschijnt de 350 BlueEFFICIENCY ten tonele, die liefst 306 pk naar de achterwielen stuurt. Een echte krachtpatser waarmee de SLK in 5.6 tellen naar 100 vliegt. Toch blijft het gemiddelde verbruik steken op 7.1 liter. Ook deze motor is voorzien van start/stop-techniek en de 7G Tronic automaat.

Ook voor het onderstel kan worden gekozen uit drie varianten. Standaard is een onderstel met stalen veren. Als optie kan worden gekozen voor een sportonderstel met stuggere veren en dempers voor een nog sportievere rijbeleving. Voor wie nog verder wil is er een Dynamic Handling package dat bestaat uit een onderstel met elektronisch gestuurde, continu verstelbare demping, directere besturing en de door Mercedes-Benz ontwikkelde Torque Vectoring Brake, die door het afremmen van het achterwiel aan de binnenkant zorgt voor een beter bochtgedrag.

Prijzen heeft de importeur nog niet bekendgemaakt. Wel is de SLK al dit voorjaar te rijden, want vanaf 26 maart staat-ie, samen met de gefacelifte C-Klasse, bij de Nederlandse dealers.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.