De Focus is wereldwijd al vele jaren Ford´s meest belangrijke model. Sinds de lancering van de eerste generatie Focus in 1998 zijn er al meer dan 10 miljoen exemplaren van verkocht. Als compacte middenklasser heeft hij zijn naam gevestigd als het gaat om z’n aansprekende rijeigenschappen en een complete uitrusting voor een nette prijs; belangrijke waarden die de nieuwe generatie vanaf april niet overboord zal gooien. De productie van de nieuwe Focus – die lager, breder en ietsje smaller is dan zijn Europese voorganger - is inmiddels opgestart waarna Ford ‘m in meer dan 120 landen gaat uitleveren. China en Zuid-Afrika horen daar ook bij en hebben hun een eigen productiefaciliteit.
Een-punt-zessen
Als nieuwste Ford-model straalt de Focus maximaal het dynamische Kinetic Design. Ook profiteert de nieuwe generatie van de nieuwe Ecoboost motorfamilie die zijn weg inmiddels heeft gevonden naar de Mondeo, C-MAX, S-MAX en Galaxy. Het palet bestaat uit een 1.6 Ecoboost turbomotor met 150 of 182 pk. Een turboloze versie staat aan de basis maar heeft nog altijd een gezonde 105 of 125 pk te bieden. De dieselzijde wordt ingevuld door eveneens een 1.6, maar dan met 95 of 115 paarden. Ford’s 2.0 TDCi (140 of 163 pk) maakt het rijtje af en is desgewenst te koppelen aan een zestraps Powershift automaat. Om deze motoren zo zuinig mogelijk te laten werken zijn ECOnetic technologien toegepast. Met onder meer een actieve grille-afsluiting, regeneratie van remenergie, het ECO mode informatiesysteem en start/stop-techniek (Ecoboost en TDCi) haalt Ford het maximale uit elke druppel. Zodoende scoren alle modellen een keurig A-label én 20% bijtelling. Medio 2011 wordt de extra zuinige Focus ECOnetic met een ultra lage CO2-uitstoot gepresenteerd.
Uitrusting en innovaties
Nieuw voor de Focus zijn verder veilige innovaties als een parkeerassistent, rijstrookdetectie, verkeersbordherkenning, grootlichtassistent, dodehoekdetectie, snelheidsbegrenzer, vermoeidheidsdetectie en adaptieve cruise control. Standaard is elke Focus uitgerust met Torque Vectoring Control waardoor de wielen bij het nemen van bochten nog langer op koers blijven. Een zowel veilige als sportieve vondst die tot nu toe vooral op puur sportief bedoelde modellen verkrijgbaar is.
De nieuwe Ford Focus is in Nederland leverbaar als
Ambiente, Trend, Trend Sport en zeer ruim gespecificeerde Titanium. De instapper rolt van de band met zes airbags, ABS en ESP, 16 inch stalen wielen, centrale vergrendeling, elektrische voorportierramen en elektrisch bedienbare spiegels. Als Trend komt daar nog airco, radio/cd met USB en AUX, een boordcomputer en een met leder bekleed stuur bij. De Trend Sport
doet zijn naam eer aan met lichtmetaal, een armsteun, privacy glas, donkere koplampbehuizingen, mistlampen, sportieve ophanging en sport-details in het interieur.Traditiegetrouw is de
Titanium
de topuitvoering in de line-up. De toevoegingen aan het uitrustingspakket zijn LED-interieurverlichting, chromen sierlijsten, hill start assist, cruise control, een startknop, elektrisch bediende achterruiten, regen- en lichtsensor en een automtisch dimmende binnenspiegel. Ook zijn de voorruit en ruitensproeiers verwarmd. De vijfdeurs-variant heeft daarnaast LED-achterlichten en bandenspanningsensoren. De passagiersstoel is in hoogte te verstellen en is voorzien van een lendesteunverstelling.Prijzen
De nieuwe Ford Focus Ambiente met 105pk sterke 1.6 Ti-VCT benzinemotor heeft een vanafprijs van 19.745 euro. De Focus Ambiente met 95pk dieselmotor kost 23.245 euro. Elke trap omhoog in de uitrustingsladder kost 1250 euro extra. De Focus 4-deurs sedan en de 5-deurs hatchback zijn gelijk geprijsd. De meerprijs van de Wagon uitvoering wordt voorafgaand aan de lancering in april 2011 bekend gemaakt. Deze staat eind mei bij de dealer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review