De Ford Econo Check getest – Hoe ‘groen’ is onze rijstijl?

Dat zuinig rijden goed voor het milieu is weten we nou wel. En dat het ook scheelt in de portemonnee is evenmin nieuws.

Dat zuinig rijden goed voor het milieu is weten we nou wel. En dat het ook scheelt in de portemonnee is evenmin nieuws. Maar hoeveel dan precies? En rijden we überhaupt wel zo zuinig als mogelijk is? Om dat concreet in beeld te brengen heeft Ford de Econo Check geïntroduceerd. Met die check wordt je rijstijl continu tot op het bot geanalyseerd en wie de resultaten daaruit omarmt bespaart maximaal 25% brandstof. Wat zit er voor ons in het vak na een weekje rijden in een Ford Fiesta?

De Econo Check is geen simpel lijstje met algemene bespaartips. Nee, voor die 29 euro die je bij de dealer betaalt wordt er een week lang een zwarte doos(je) op de boordcomputer aangesloten om je rijstijl nauwkeurig te analyseren. Dat kan op de meeste Ford-modellen die gebouwd zijn na 1998. Elke seconde van elke rit neemt de datalogger elementen als de stand van het gaspedaal, snelheid, het toerental, de motortemperatuur, remacties en tijdsduur onder de loep. Op die manier kan Ford die resultaten vergelijken met die van een voorbeeldige bestuurder die goed anticipeert, niet (steeds) volgas rijdt, koude starts mijdt en geen snelheden boven onze landelijke limiet van 120 km/u aantikt. Afhankelijk van de rijstijl van de geanalyseerde bestuurder is maximaal 25% brandstofbesparing mogelijk.

Om een realistisch beeld te krijgen van onze rijstijl en de mogelijke verbruikswinst die te halen valt was het weekje sturen in de Ford Fiesta 1.25 dan ook als elke andere; met files, snelweg, drukte in de hoofdstad en overzichtelijke N-wegen. Daarbij willen we best wel eens luisteren naar de schakelindicator, maar zo nu en dan ook gewoon opschieten.

De Fiesta kennen we inmiddels door en door als één van de best sturende hatchbacks in zijn klasse. De 82 pk sterke 1.25 motor in de Fiesta overtuigt door zijn felle karakter; hij maakt de Fiesta niet zozeer vlot maar is lekker levendig van aard, ook vanuit lage toeren blijft-ie er zin in hebben. Net als de 120 pk sterke 1.6 Ti-VCT een aanrader uit het motorpalet. Ondertussen doet de Econo Check onzichtbaar zijn werk; het kastje is verstopt in een vakje onder het stuurwiel, waar de aansluiting voor het motormanagementsysteem is geplaatst – deze plek wisselt naar gelang het model.

Resultaten

Na een week sturen heeft de datalogger van de Econo Check genoeg gegevens verzameld om de rijstijl in kaart te brengen. Ford stuurt het apparaat op naar Engeland waar deze wordt uitgelezen. Na enkele dagen rolt het drie pagina tellende rapport binnen. We hebben 516 km gereden en een kleine 9 uur in de auto gezeten. In het rapport is elke dag nauwkeurig gespecificeerd, met aanduidingen zoals die van de kortste rit (op die dag), de langste rit, de gemiddelde snelheid, het aantal minuten dat de motor stationair heeft gedraaid, het aandeel van lage en hoge snelheden, de hoogst gereden snelheid en ga zo maar door. De meetapparatuur is onverbiddelijk helder; twee maal hebben we in een wilde bui 152 km/u aangetikt, laat het de baas niet horen. Op dag 1 heeft de viercilinder totaal 18 minuten stationair door heftig fileverkeer. Al dit soort gegevens dragen bij aan de resultaten van ons schakelgedrag en anticipatie.

Uit de Ford Econo Check blijkt met ons schakelgedrag niets mis; opschakelen geschiedde regelmatig conform het door Ford aanbevolen 1500-2500 toerengebied. Verbetering kunnen we boeken op anticiperen; tijdens de cyclus hebben we drie keer hard geremd en eenmaal hard geaccelereerd en dat doet nou eenmaal afbreuk aan een rijstijl met gelijkmatige rijsnelheden. Het gemiddelde verbruik wordt niet genoemd, maar uit onze eigen meting en die van de reguliere boordcomputer is elke 13 kilometer een liter Euro95 verstookt. Omdat we in de week ook de in Nederland toegestane limiet hebben overschreden heeft Ford daarnaast kunnen berekenen hoeveel extra reistijd we nodig zouden hebben indien we maximaal 120 km/u reden; vijfenhalve minuut. In eenderde van de gevallen bereikt de motor niet de ideale temperatuur. De lage temperaturen en enkele korte ritten zijn daar debet aan geweest.

Al met al is het oordeel van de Ford Econo Check duidelijk; onze rijstijl is niet perfect. Met een beetje extra inzet kunnen we 8% brandstof besparen, wat neerkomt op 111 liter op jaarbasis en 258 kilo’s CO2. Ook houden we dan zo’n 170 euro op zak. Die 29 euro kostende Econo Check kunnen wij dus makkelijk terugverdienen. Tenminste, als we ook daadwerkelijk altijd zuinig willen rijden. Los daarvan maakt de Econo Check gewoon heel specifiek inzichtelijk hoe (nog) extra brandstof bespaard kan worden. Ook voor degene die al denkt heel zuinig te rijden kan deze check waardevol zijn.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.