De London Taxi volgens Volkswagen

De Londense taxi, wie kent 'm niet? Volkswagen heeft nagedacht over hoe hun eigen variant er uit kan zien, en nam de

De Londense taxi, wie kent 'm niet? Volkswagen heeft nagedacht over hoe hun eigen variant er uit kan zien, en nam de stadse Volkswagen Up! ter inspiratie. Dit is resultaat!

Volkswagen liet al eerder met Milano Taxi zien hoe hun eigen taximodel er uit kan zien. Deze London Taxi is echter specifiek uitgedost en bovendien elektrisch aangedreven. Met een lengte van 3.73 meter heeft de Brits ingestelde Duitser weliswaar nog niet eens de lengte van een Volkswagen Fox, maar met een relatief lange wielbasis en de op de hoeken geplaatste wielen en een grote ruitpartij belooft de VW-taxi wel genoeg ruimte voor twee volwassenen en hun bagage te bieden. De achterklep is daarbij in twee delen te openen. De cabine is toepasselijk ingericht met een touchscreen display naast de bestuurder die ritinformatie, klimaatregeling of entertainment weergeeft. Voor de passagiers is een tweede scherm met route- en prijsinformatie geplaatst.

Onder het motorkapje zorgt een 115 pk sterke electromotor voor de aandrijving. Met deze kracht komt de Vw tot maximaal 118 km/u en kan daarmee dus ook de snelweg aan. Hoge snelheden rijden snoept natuurlijk wel sneller de actieradius leeg. Volkswagen belooft dat de London Taxi Concept ongeveer 300 kilometer komt met volle accu's. Een lege accu is via een snelle tankbeurt (snelladen) binnen een uur tot 80% weer opgeladen. Niet bekend is hoe lang de accu's meegaan bij dit soort intensief gebruik. De extra warmte die vrijkomt bij snelladen doen de accu's in principe geen goed. Dat was een van de redenen voor Nissan om hun elektrische LEAF niet aan taxi-ondernemers te slijten.