Alle details van elektrische Volkswagen Golf (2014)

Volkswagen heeft de introductie van de elektrische Golf in voorbereiding. Deze Golf Blue-e-motion komt in 2014 op de

Volkswagen heeft de introductie van de elektrische Golf in voorbereiding. Deze Golf Blue-e-motion komt in 2014 op de markt, beschikt over een 115 pk sterke elektromotor en komt met volle accu’s maximaal 150 km ver. Net als de Touareg Hybrid kan deze Golf ook ´sailen´.

De aandrijflijn van de e-Golf bestaat uit een 115 pk sterke elektromotor aan piekvermogen. Het continuvermogen ligt op 69 pk en gezien de maximum trekkracht van 270 Nm hoeft hij zich nergens voor te schamen. De Golf Blue-e-motion heeft een topsnelheid van 135 km/h en sprint in 11.8 seconden van 0 tot 100. Daarvoor moet wel de comfort-rijmodus zijn ingeschakeld. Volkswagen geeft de auto drie modi mee (Comfort+, Normal en Range+) met elk hun eigen vermogen en topsnelheid, variërend van 115 tot 75 pk en 105 tot 135 km/u.

Zoals het een elektro-auto anno 2010 betaamt wordt de elektromotor gevoed door lithium-ion accu’s. Daarmee komt de Golf Blue-e-motion naar verwachting 150 km ver mee. In de aanloop naar de introductie in 2014 – dat duurt inderdaad nog even – kunnen de Duitsers er meer over zeggen. Bovendien is batterijtechnologie dermate in ontwikkeling dat de kaarten er tegen die tijd weer anders (lees: positiever) tegenover staan. Niet alleen qua energie en capaciteit, maar ook qua gewicht. Het batterijpakket van de Golf Blue-e-motion weegt namelijk zo’n 300 kg. De belangrijkste aandrijfcomponenten wegen overigens 80 kg. De weegschaal komt met vijfdeurs Golf Blue-e-motion in totaal op 1.554 kg; een verschil van 205 kg in vergelijking met een Golf BlueMotion TDI met DSG-transmissie.

Om zoveel mogelijk kilometers te halen uit de batterijen is de Golf optimaal afgesteld op efficiënt energieverbruik. Net als in de Touareg Hybrid kan de auto ‘sailen’: als de bestuurder het ‘gaspedaal’ loslaat, wordt de trekkracht van de motor gereduceerd tot nul. Hierdoor wordt de weerstand tot een minimum beperkt en kan de Blue-e-motion extreem lang uitrollen. Het is ook mogelijk de kinetische energie die vrijkomt bij het uitrollen/afremmen, om te zetten in elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen. Opladen is mogelijk via een aansluiting achter het VW-logo in de grille.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.