Ford heeft recent een tipje van de sluier opgelicht van de nieuwe Ranger pick-up, die volgend jaar zijn opwachting gaat maken. Maar niet voordat de huidige Ranger een passend afscheid krijgt in de vorm van de extra stoere Wildtrak ‘final edition’.
Ten opzichte van de Ranger Limited is de Wildtrak uiterlijk te herkennen aan de fraaie 18 inch lichtmetalen wielen, aluminium side steps, sportieve sportbars en dakrails, verchroomde buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers, speciale striping en de afsluitbare Roller Top. Opvallende interieurdetails van de Wildtrak zijn ondermeer de leder/alcantara stoelbekleding met oranje accenten, de sportpedalen, de speciale verlichte Wildtrak-emblemen op de instaplijsten en de grijs/oranje vloermatten.
De Ranger Wildtrak is onder meer uitgerust met airconditioning, elektrisch bedienbare voorportierramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, audiosysteem met radio/MP3/CD-speler en AUX-aansluiting, verwarmbare voorstoelen en parkeersensoren in de achterbumper.
Aangezien de Ranger Ford’s werkpaard in de familie is moet hij ook op die capaciteiten van goede huizen komen. Er mag maximaal 1225 kg worden geladen en als het moet kan er ook 3000 kg schoon aan de haak mee. Zoals het een echte pick-up betaamt mag inschakelbare vierwielaandrijving niet ontbreken. Deze kan in 3 standen worden ingesteld, met hoge en lage gearing of louter 2WD. Ook tijdens het rijden.
Ford levert de Ranger Wildtrak in Nederland uitsluitend als Super Cab. Dit is een uitvoering zonder B-stijl met gespiegeld schanierende achterdeuren (suicide doors). Onder de motorkap van de Wildtrak ligt de 2.5-liter Duratorq TDCi common-rail turbodieselmotor met een vermogen van 143 pk en een koppel van 330 Nm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.